10. 11. 2011

Det russiske landshold støtter voldsramt spiller

Det russiske landshold viste under onsdagens træning deres støtte til Spartak Gogniev, der i weekenden blev udsat for et groft overfald i forbindelse med reserveholdskampen mellem FK Krasnodar og Terek Grozny.

Spillerne på det russiske landshold viste under gårsdagens træning, at de støtter Spartak Gogniev efter overfaldet på ham i weekendens reserveholdskamp mellem Gognievs FK Krasnodar og Terek Groznys.

Spartak Gogniev brækkede flere ribben, næsen, fik hjernerystelse og andre alvorlige skader som følge af overfaldet. Gogniev, der tidligere har optrådt på det russiske landshold blev opereret tirsdag og forventes udskrevet i løbet af få dage.

Gogniev blev overfaldet i spillertunnellen af to mænd iklædt politiuniform, mens to vicepræsidenter fra modstanderholdet, Terek Grozny, så på. De to tilskuere fungerer yderligere som vicepræsident og sportsminister i den tjetjenske regering.

I forbindelse med træningen onsdag lavede spillerne to aktioner. Først fik spillerne lavet t-shirts med påskriften ”Spartak Gogniev, vi støtter dig” på forsiden, samt ”Vi vil ikke have den slags fodbold” på bagsiden. Alle 20 spillere bar trøjen på træningsbanen og viste dem bagefter frem for pressen. Det russiske fodboldforbund og landstræner, Dick Advocaat, protesterede mod aktionen, men Advocaat overgav sig efter at have diskuteret sagen med anfører Andrei Arsharvin.

Det er hele holdets idé. Vi bliver nødt til at vise vores støtte til vores kollega,” sagde Arsharvin.

Den anden aktion bestod i, at spillerne samme aften skrev et fælles brev, hvori de gav udtryk for deres bekymring vedrørende spillernes sikkerhed i russisk fodbold. De opfordrede det russiske fodboldforbund til at tage sagen seriøst for at udrydde vold mod fodboldspillere, og spillerne krævede samtidig, at de skyldige får hårde straffe.

Ifølge den russiske spillerforenings (RSFT) direktør, Vladimir Leonchenko, er mange russiske spillere nu bekymrede for deres sikkerhed: ” Sådanne sager er helt uacceptable. Spillerne er forfærdede over, hvad der er sket. Hvis de russiske spillere er bekymrede, hvordan har de udenlandske spillere i Rusland det så ikke?

De seneste år er der blevet pumpet mange penge i russisk fodbold, fx i klubben Anzhi Makhachkala, der i sommers hentede Samuel Eto’o i Inter. Men samtidig er der spillere, som bliver overfaldet, truet med pistoler og får deres kontrakter annulleret.

Foto © FIFPro

Foto © FIFPro