14. 12. 2011

Dom i kroatisk sag om match-fixing

Tidligere fodboldspillere og klubpersoner fra tre kroatiske klubber blev i går idømt op til 10 måneders fængsel plus en bøde. De tre bagmænd fik hver ét års fængsel samt en bøde på 1 million euro tilsammen.I en sag om match-fixing i Kroatien, der stammer tilbage fra 2009, blev 15 personer i går dømt. De dømte er tidligere fodboldspillere og klubpersoner, og de er dømt for at have arrangeret otte kampe og for forsøg på at fikse yderligere tre.

De skyldige kommer fra klubberne Croatia Seveste, Verteks Varazdin og Madjimurje Cakovec, der befinder sig i de to bedste rækker i kroatisk fodbold. Straffene lyder på op til 10 måneders fængsel samt en samlet bøde på 165.000 euro, hvilket svarer til det beløb, de skyldige har tjent på deres ugerning.

Sagen involverer yderligere tre bagmænd, hvoraf én er kroat og de to andre slovenere. De straffes med fængsel i ét år samt en bøde på 1 million euro.

For et par dage siden blev vicepræsidenten for det kroatiske fodboldforbund, Zeljko Siric, og formanden for den kroatiske dommerforening, Stjepen Djedodiv, arresteret på baggrund af mistanke om bedrageri og match-fixing.

Foto © Stock.Xchng

Foto © Stock.Xchng