13. 12. 2011

Elitesportsudøvere skal blive endnu bedre til at uddanne sig

I fremtiden vil flere unge tage både en ungdomsuddannelse og en videregående uddannelse. Elitesportsudøverne bør tage udfordringen op og ruste sig til livet efter sporten.En ny undersøgelse fra Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelse viser, at flere forventes at gennemføre en uddannelse i fremtiden.

Resultaterne fra undersøgelsen viser bl.a., at 90 % af de unge, der forlod 9. klasse i 2010 forventes at få en ungdomsuddannelse, og 54 % forventes at få en videregående uddannelse.

Tallene er vand på STUDY4PLAYERS mølle, men er samtidig også et opråb til nuværende og fremtidige elitesportsudøvere. STUDY4PLAYER hjælper, sammen med alle landets universiteter plus øvrige uddannelsesinstitutioner, elitesportsudøvere med at få en uddannelse, uden at det sker på bekostning af de sportslige ambitioner.

Vi arbejder hårdt hver eneste dag for at sikre elitesportsudøverne de bedste betingelser for en uddannelse. Og vi fortæller dem hver gang, vi er på klubbesøg og lignende om vigtigheden af en uddannelse. Det understøttes kun af denne undersøgelse,” fortæller Rasmus Haagensen, direktør i STUDY4PLAYER.

I og med flere og flere tager en uddannelse, bliver det også vigtigere for de nuværende og kommende elitesportsudøvere at holde sig opdateret på uddannelsesfronten. Hvis ikke det sker, ender elitesportsudøverne med at gå fra A-holdet til samfundets B-hold.

I fremtiden bliver der nemlig færre pladser til de ufaglærte, og det kan komme til at gå ud over nuværende sportsudøvere på eliteplan, hvis ikke de gør sig tanker om, hvad deres alternativ til sporten skal være.

Og det kan lade sig gøre at tage en uddannelse ved siden af sporten. Mens William Kvist spillede i FC København tog han en HA-bachelor på CBS, og Johan Absalonsen ligeledes fra FCK og Peter Madsen fra Lyngby Boldklub læser jura ved siden af fodbolden. Derudover er der rigtig mange håndboldspillere, ishockeyspillere og andre elitesportsudøvere, der tager en uddannelse ved siden af sporten.

Det kræver en masse planlægning når man tage en uddannelse ved siden af sin sport, men det er bl.a. det, vi i STUDY4PLAYER kan hjælpe med. Og vi beder heller ikke udøverne om at gå på kompromis med deres sport, for uddannelsen bliver passet ind efter sporten, så man kan få fri til træninger, kampe og stævner,” slutter Rasmus Haagensen.

Se www.STUDY4PLAYER.dk for mere information.

Foto © Stock.Xchng

Se www.STUDY4PLAYER.dk for mere information.

Foto © Stock.Xchng