18. 10. 2011

FC Nordsjælland og AaB-spillerne gav racismen det røde kort

Spillerforeningen var sammen med FCN og AaB-spillerne med til at sætte fokus på racisme og racismebekæmpelse forud for lørdagens Superliga-kamp mellem de to hold.Som en del af Football Against Racism in Europe (FARE) Action Week gav spillerne under lørdagens Superliga-kamp mellem FC Nordsjælland og AaB racismen det røde kort. FARE Action Week blev afholdt af store og små klubber i over 40 europæiske lande, der alle arrangerede større eller mindre antiracisme-events. Formålet med FARE Action Week var at skabe opmærksomhed om racisme og intolerance.

I Danmark var det Spillerforeningens eget projekt, Giv Racismen Det Røde Kort, der stod bag lørdagens event, som var en markering af modstanden mod den racisme, der stadig findes inden for fodbold og i resten af samfundet.

Projektets mål er at bekæmpe racisme i sporten og samfundet generelt og at kæmpe for integration og mangfoldighed. Giv Racismen Det Røde Kort laver bl.a. events som det i lørdags, men også skolebesøg fungerer som et middel til at informere, primært børn, om racisme.

For spillerne i både AaB og FC Nordsjælland var det vigtigt at vise, at de som sportsudøvere og borgere i Danmark tager afstand fra racisme. Men virker sådan en kampagne overhovedet?

Det mener FC Nordsjællands Nikolaj Stokholm, at den gør: ”Det er min opfattelse, at kampagnen er med til at gavne og forebygge, og det er noget, vi vil blive ved med at støtte.

Rawez Lawan fra FC Nordsjælland mener, at det er spillernes og klubbernes pligt at støtte kampen mod racisme: ” Vi skal påtage os ansvaret, som spillere og organisation, for at mindske racisme i samfundet, for racisme høre ikke hjemme i samfundet eller på fodboldbanen.

Eventet på Farum Park var ifølge projektleder i Giv Racismen Det Røde Kort, Simon Christensen, en stor succes: ” Det har været fantastisk at se så stor opbakning, vi har fået i dag, det giver hele vores arbejde et kæmpe rygstød til fremtidige projekter.

Selvom eventet på Farum Park var en stor succes, får det ikke Giv Racismen Det Røde Kort til at hvile på laurbærrene. Kampagnen vil forsætte kampen mod racisme. Derfor er det vigtigt med events som det i weekenden for kontinuerligt at gøre opmærksom på, at der findes racisme over alt i samfundet også i sportens verden.

Kampen endte i øvrigt med en 1-0 sejr til FC Nordsjælland efter et flot saksesparksmål af Mikkel Bechmann.