30. 08. 2011

Fejl af Club Brügge giver spillere doping-advarsel

Efter en fejl fra klubben har hovedparten af spillerne i Club Brügge fået en advarsel af dopingmyndighederne. Dette på trods af, at de selv var uden skyld i at udeblive fra den uanmeldte dopingtest.En af de mere mærkelige hændelser er overgået spillerne i belgiske Club Brügge. Næsten alle spillere har modtaget en officiel advarsel, fordi de ikke var til stede under et uanmeldt besøg fra de Belgiske anti-doping myndigheder.

Tirsdag den 9. august kom de Belgiske anti-doping myndigheder forbi klubben for at teste spillerne. Ifølge deres whereabouts-oplysninger skulle spillerne befinde sig i klubben, men det gjorde de ikke, fordi de dagen før havde fået fri den pågældende dag. Det havde klubben bare glemt at informere om. I Belgien er det nemlig klubbernes ansvar at indtaste spillernes whereabouts-oplysninger.

Tilfældighed eller ej – spillerne havde dagen forinden fået at vide, at de ikke skulle træne den tirsdag. De havde fået dagen fri,” siger Stijn Boeykens, sekretær i den belgiske spillerforening (ACV-SPORTA).

Det er klart, at med undtagelse af én spiller, var der ingen af spillerne i Club Brügge, der havde mulighed for at deltage i dopingtesten,” fortsætter Boeykens.

Men der var ingen nåde fra myndighedernes side. Alle spillere fra Club Brügge, der ikke var til stede, har fået en officiel advarsel. Hvis fejlen omkring spillernes whereabouts sker to gange mere inden for de næste 18 måneder, vil spillerne få en karantæne på mindst ét år.

Den belgiske spillerforening råder spillerne til at få afgørelsen taget op:” Hvis man bruger en smule sund fornuft, burde dommen blive omstødt. Eller er mistanken mod den medicinske stab stadig alt for stor og ønsker de, at spillerne bliver kollektiv straffet pga. en fejl klubben har begået?,” spørger Boeykens.

Dette beviser endnu engang, at det nye dopingdekret snart må indføres, så en administrativ forglemmelse får langt mindre konsekvenser for holdsportsudøvere,” slutter Boeykens.

Det nye dopingdekret, der er under udvikling i Belgien vil, udover reglen om, at det er klubben og ikke spilleren selv, der udfylder whereabouts-oplysningerne, betyde, at det i tilfælde af en overtrædelse ikke straks vil medføre en advarsel til spilleren. Derimod vil det være den ansvarlige for whereabouts-oplysningerne i klubben, der vil blive sanktioneret, hvorefter det vil være muligt at sanktionere spilleren.