22. 09. 2011

"FIFA kan reducere matchfixing drastisk i Kroatien"

Kroatien oplever store problemer med matchfixing, men FIFA kan hjælpe med at få kroatisk fodbold tilbage på sporet, mener Dejan Stefanovic, bestyrelsesmedlem i FIFPro. Matchfixing er ved at blive et stort problem i Kroatien. Ifølge Dejan Stefanovic, som også er direktør for den slovenske spillerforening (SPINS), er der to elementer i den kroatiske lovgivning, der er skyld i de mange sager om matchfixing i landet.

I Kroatien er professionelle fodboldspillere enkeltmandsvirksomheder. Så man har sin egen virksomhed og skal give klubben en faktura for sit arbejde til klubben for at få løn.

Selv hvis klubben ikke betaler spilleren løn, hvilket er noget, der sker alt for ofte, skal spilleren stadig betale sundhedsforsikringer og skatter. Bare det at spilleren skal vente på sin løn er uacceptabelt, men samtidig kommer man til at skylde staten penge.

Derudover er der en anden lov i Kroatien, der gør spillerne meget sårbare, siger Stefanovic. ”Hvis en spiller derudover fører sag ved den nationale voldgiftsret mod klubben, siger loven, at han stadig er tilknyttet klubben med alle de forpligtigelser, det medfører, indtil en afgørelse bliver nået. Dette kan tage ét, måske to år.

Derfor har matchfixere det nemt i Kroatien, siger Stefanovic yderligere. ”Det her er en situationen, hvor det er meget nemt for matchfixere at påvirke spillerne. For tiden er ca. 50 % af kampene i Kroatien ofre for bestikkelse. Spillerne har ryggen mod muren, og ikke mindre end 24 spillere risikerer fængselsdomme på mellem et og tre år. For at afhjælpe problemet er et fagforbund for fodboldspillere for nyligt oprettet med den tidligere Inter- og Milan-spiller Dario Simic i en central rolle.

Ifølge Stefanovic har FIFA magten til at gøre en ende på de økonomiske problemer, som de kroatiske spilere, der ikke får løn, oplever. ”FIFA kan forlange, at Det Kroatiske Fodboldforbund indfører en uafhængig voldgiftsret, der følger FIFA’s regler. Det vil være mest fair for spillerne, og det vil øjeblikkeligt medføre en reduktion af matchfixing-sager i Kroatien,” slutter Stefanovic.

Foto © stock.xchng

Foto © stock.xchng