04. 02. 2011

FIFPro bekymret over den internationale sportsdomstols praksis

Den internationale spillerforening, FIFPro, er dybt bekymret over den internationale sportsdomstols beslutningsproces, der ikke er underlagt nogen form for demokratisk kontrol. Foto © Stock.Xchng

Den internationale sportsdomstol, CAS, der er appelretten for FIFA’s voldgiftssystem, har på det seneste afveget fra voldgiftssystemet i en række afgørelser, hvilket FIFPro kritiserer på det kraftigste. Som eksempel kan nævnes Metuzalem-dommen.

FIFPros kritik bunder i at selve udpegningen af voldgiftsmændene er langt fra transparent samtidig med, at der ingen garanti er for, at formanden er uafhængig. Derudover afviger mange af CAS’ afgørelser fra EU-lovgivningen. Den internationale sportsdomstol accepterer desuden bevisførelse, der ville blive afvist af FIFA’s voldgiftssystem. Disse uhensigtsmæssige forhold ofte er til skade for spillerne, noterer den international spillerforening sig.

Af disse årsager foreslår FIFPro følgende bestemmelser:

• Et afbalanceret og retfærdigt voldgiftssystem skal være et værktøj til at opnå beskyttelse af professionelle fodboldspillere
  • Voldgiftssystemet skal have ligestillet repræsentation, dvs. at begge parter skal være ligeligt repræsenterede
  • Reglerne og bestemmelserne for professionel fodbold i hele verden skal varetages af FIFA’s bestemmelser – især transferreglerne
  • Anvendelsen af FIFA’s transferregler indebærer, at disse bestemmelser er over national lovgivning og bestemmelser
  • Reglerne og bestemmelserne i FIFA’s voldgiftsret er underlagt EU-lovgivningen

Af disse årsager foreslår FIFPro følgende bestemmelser:

• Reglerne og bestemmelserne i FIFA’s voldgiftsret er underlagt EU-lovgivningen