18. 11. 2011

FIFPro: "Vi tager kampen mod racisme alvorligt"

Efter Sepp Blatters kommentarer om at der ikke findes racisme i fodbold, opfordrer FIFPro til et tættere samarbejde mellem de to organisationer for at bekæmpe den racisme, som, alle andre end Sepp Blatter mener, findes.FIFPro opfordrer FIFA til et tættere samarbejde i bekæmpelsen af racisme. FIFPro er bestyrtede over Sepp Blatters udtalelse om, at racisme på fodboldbanen er tilladt.

Sepp Blatters udtalelser er, for at sige det mildt, noget kluntede. Som spillernes talerør er FIFPro udmærket klar over, at fodbold er en kontaktsport, hvor spillerne med alle lovlige midler prøver på at vinde kampen. Efter kampen giver spillerne hinanden hånden som et tegn på gensidig respekt.

FIFPro er også klar over, at der i kampens hede bliver sagt uovervejede ting, men der er en grænse, der ikke skal krydses. Det er ikke alle ting, man kan løse ved at give hånd bagefter, som Sepp Blatter foreslår.

Desværre er racisme stadig et kæmpe stort problem både på og udenfor banen, hvilket både FIFPro og Blatter er klar over.

FIFPro har bekæmpet racisme gennem mange år via ”Show Racism the Red Card”-kampagnen (og Spillerforeningen i Giv Racismen Det Røde Kort), der gennem alle årene har prøvet at overbevise fodboldverdenen om, at alle er skabt lige, og at racisme ikke hører hjemme i hverken i fodbold eller i resten af samfundet.

FIFPro og FIFA har haft et succesfuldt samarbejde om anti-racisme gennem mange år, men siden VM i 2010 har  FIFA desværre været meget stille i kampen mod racisme.

Det er desværre ikke nok at lade de to anførere læse en anti-racisme erklæring op før en kvartfinale under et VM.

Denne kamp er ikke let at vinde, det kræver en vedvarende indsats, der overstiger, hvad en VM slutrunde kan rumme.

FIFPro opfordrer Sepp Blatter til at diskuterer dette emne. Først for at diskutere misforståelsen for det andet for at starte et tættere samarbejde mellem FIFPro og FIFA inden for anti-racisme området.

Tony Higgins, FIFPros talsmand for anti-racisme, siger: ”FIFPro inviterer FIFA til en diskussion for at gøre det klart, at FIFA tager kampen mod racisme i fodbold meget alvorligt. Vi ser gerne et tættere og stærkere samarbejde, der også skal være meget synligt i forhold til racisme-bekæmpelse. Spillere bliver nødt til at få opfattelsen af, at FIFA arbejder for en løsning.

Foto © FIFPro

Foto © FIFPro