06. 01. 2011

Første FIFPro Tournament i Sydamerika

Den første sydamerikanske FIFPro Tournament for transferfrie fodboldspillere finder sted i Santiago i Chile. Den 21. og 22. januar vil spillere uden kontrakt fra fem sydamerikanske lande for første gang deltage i turneringen.I første omgang blev det planlagt at afholde turneringen i Montevideo, Uruguays hovedstad.  Men pga. organisatoriske problemer besluttede bestyrelsen af ’FIFPro Division Americas’ at flytte turneringen til hovedstaden i Chile. Turneringen vil blive afholdt på Estadio Monumental, der til dagligt er hjemmebane for de chilenske mestre fra 2007, Colo-Colo.

På denne måde fastholder FIFPro Division Americas sit engagement for at skabe muligheder for fodboldspillere, der i øjeblikket er uden kontrakt. FIFPro Tournament giver disse spillere en chance for at vise sig frem for en lang række agenter, trænere og klubrepræsentanter fra adskillige klubber i Sydamerika.

Seks hold fra fem lande deltager i årets turnering. Spillerforeningerne fra Argentina, Brazil, Chile, Peru og Uruguay konkurrerer i to forskellige grupper, og den chilenske spillerforening har lovet at sende to hold af sted til turneringen: Chile 1 og Chile 2.

Siden sommeren 2005 har den internationale spillerforening, FIFPro, organiseret FIFPro Tournament i Europa. Turneringen har vist sig som en stor succes, idet mere end 50 % af alle deltagende spillere er lykkedes med at skrive under på en ny kontrakt i deres eget land eller i udlandet. Alle spillere fra det danske hold havde held med dette efter turneringen i 2010.I første omgang blev det planlagt at afholde turneringen i Montevideo, Uruguays hovedstad.  Men pga. organisatoriske problemer besluttede bestyrelsen af ’FIFPro Division Americas’ at flytte turneringen til hovedstaden i Chile. Turneringen vil blive afholdt på Estadio Monumental, der til dagligt er hjemmebane for de chilenske mestre fra 2007, Colo-Colo.