16. 09. 2011

Forestillingen om forkælede fodboldspillere skal ændres

FIFPro, den internationale spillerforening, vil gøre op med billedet om forkælede fodboldspillere. Langt de fleste fodboldspillere tjener lige så meget som almindelige arbejdere, det er kun de færreste fodboldspillere der har tre biler holdende i garagen.Den montenegrinske angriber, Nikola Nikezic, blev truet med en pistol og tævet, efter at han havde nægtet at forlade sin russiske klub, Kuban Krasnodar, før hans kontrakt udløb. Nikezics sag er et ekstremt eksempel, men den almindelige fodboldspillers hverdag står i stor kontrast til de store stjernes liv hvor store huse, hurtige biler og eventyrlige bryllupper giver et forfejlet billede af en fodboldspillers liv.

Størstedelen er almindelige lønmodtagere, der i nogle tilfælde befinder sig i et fremmed land på en skruppelløs agent og klubs nåde, hvor det ind i mellem er en kamp bare at få løn til tiden. Spillerne har derudover en kort karriere, der gør, at når de er i starten af 30’erne skal til at tænke på den næste karriere.

Det generelle billede af fodboldspillere handler om biler, kvinder og penge, og vi ved at det ikke er virkeligheden,” siger general sekretær i FIFPro, Theo van Seggelen, til Reuters.

95 % af vores 60.000 medlemmer er almindelige arbejdere, der skal forsørge en familie med børn og boliglån.

Van Seggelen gør opmærksom på, at forskellen mellem de store stjerner og de almindelige fodboldspillere er til at få øje på. ”Den største forskel på de store spillere og de små er, at de store har tre biler, og de små har en cykel – men de spiller samme spil.

Theo van Seggelen siger yderligere, at billedet af at fodboldspillere kun træner en gang om dagen og bruger resten af tiden på at spille computerspil er skudt helt ved siden af: ”Sådan er virkeligheden ikke. Spillerne har deres individuelle træning, behandlinger og mange har en social funktion, hvor de besøger hospitaler. At være fodboldspiller er et fuldtidsjob.

Det er hårdt at kombinere en fodboldkarriere og evt. studier eller andet arbejde. 95 % af spillerne starter deres næste karriere helt fra bunden. Hvorfor skulle en virksomhed ansætte en, der gik ud af skolen for 10 år siden, når de kan ansætte en på 20 med de samme kvalifikationer?,” spørger van Seggelen.

Med den finansielle krise for øje skal alle til at ændre den måde, vi agerer på. Dette gælder også på transfermarkedet. Mange store klubber kæmper med en kæmpe gæld, men ifølge van Seggelen er der dog kommet noget godt ud af den finansielle krise. ”Den eneste positive ting, der er kommet ud af finanskrisen er, at offentligheden nu kan se alle de problemer, der er i fodbold. Tidligere var det hele fejet ind under gulvtæppet, og ingen havde lyst til at løfte tæppet for at se, hvad der var gemt,” slutter van Seggelen.

Foto © FIFPro

Foto © FIFPro