08. 11. 2011

Nyt overfald: FIFPro kræver garanti for spillernes sikkerhed

Efter overfaldet på Spartak Gogniev fra FK Krasnodar i Rusland, kræver FIFPro, at det russiske fodboldforbund tager affære, ellers må den russiske regering involveres. Sidste fredag blev den russiske spiller Spartak Gogniev overfaldet i spillertunnellen, efter han havde fået det røde kort i kampen mellem FK Krasnodar og Terek Grozny.

FK Krasnodars 2. hold spillede udekamp mod Terek Grozny og på baggrund af hjemmeholdets hårde spil appellerede FK Krasnodars anfører, Spartak Gogniev, til dommeren om at skride ind. I stedet blev Gogniev sendt i bad efter at have modtaget to gule kort.

På vej ind til omklædningsrummet tog to mænd i politiuniform fat i Gogniev i spillertunnellen, og slæbte ham væk. Mændene slog Gogniev gentagne gange med deres knipler, mens to vicepræsidenter fra hjemmeholdet så på. De to vicepræsidenter er også medlemmer af den tjetjenske regering, den ene er vicestatsminister og den anden er sportsminister.

Gogniev endte med flere brækkede ribben, en hjernerystelse, en brækket næse samt flere andre skader.

Det er forfærdeligt det, der er sket. Jeg har hørt om vold mod spillere, men aldrig om politimænd, der tæver en spiller, ikke engang i Østeuropa, det er skandaløst, ” siger Dejan Stefanovic, FIFPro bestyrelsesmedlem og talsmand for Task Force Eastern Europe, der undersøger voldsepisoder i østeuropæisk fodbold.

Det russiske fodboldforbund må kraftigt skride til handling i denne sag. Først og fremmest skal det russiske fodboldforbund garantere spillernes sikkerhed, når de spiller. Alle ansatte, også fodboldspillere, har ret til et sikkert arbejdsmiljø. Det har UEFA gjort meget klart,” forklarer Stefanovic yderligere.

For det andet skal det russiske fodboldforbund for én gangs skyld tage affære. Vi så i sagen omkring Nikola Nikezic, der blev overfaldet af repræsentanter fra FC Kuban, at fodboldforbundet kun gav en mindre økonomisk straf til klubben,” siger Stefanovic.

Dejan Stefanovic er langt fra tilfreds med den måde, som det russiske fodboldforbund håndterer denne slags sager på: ”Sanktionen skal i alle tilfælde være så hård, at det skræmmer andre klubber og repræsentanter fra lignende handlinger i fremtiden.

Stefanovic har også et forslag til, hvad der skal ske i sagen, hvis ikke fodboldforbundet tager sagen alvorligt: ”Hvis ikke fodboldforbundet giver en passende straf, må vi involvere den russiske regering. I de fleste andre lande giver sådanne overfald fængselsstraf.

At professionelle fodboldspillere skal arbejde under sådanne forhold er ifølge FIFPro helt uacceptabel. Det går jeg også ud fra, at det russiske fodboldforbund er enige i, ” siger Stefanovic slutteligt.

Tidligere på året har der været lignende sager fra både Rusland og Kroatien. Rusland er vært for verdensmesterskabet i fodbold i 2016.

Foto © FIFPro

Foto © FIFPro