22. 12. 2011

Suarez-sagen: Spillerforeninger støtter dom

Gordon Taylor, direktør i den engelske spillerforening, støtter fodboldforbundets otte dages karantæne til Luis Suarez, som han kalder et meget stærkt budskab til omverdenen. Formand i Spillerforeningen, Thomas Lindrup, er enig.I midten af november kom Luis Suarez med flere udtalelser mod Patrice Evra i kampen mellem Liverpool og Manchester United. Det engelske fodboldforbund, FA, har bedømt disse udtalelser til at have været af racistisk karakter med en bøde på ca. 350.000 kr. og en karantæne på otte spilledage til følge.

Spillerforeningens formand, Thomas Lindrup, bakker om dommen.

- Racisme hører ikke hjemme i fodbold, og det hører heller ikke hjemme uden for fodboldbanen. Jo hårdere straf, jo bedre, for det gør jo også, at det kan skræmme nogen væk fra at udtale sig i den henseende, siger Thomas Lindrup.

Se interviewet med Thomas Lindrup fra TV2 Sporten her

Gordon Taylor, direktør i den engelske spillerforening, PFA, mener, at straffen sender et vigtigt signal, og at afgørelsen er fagligt og solidt baseret.

- Dette var en uafhængig kommission med erfaring omkring lovgivning og fodbold, og de må have tungtvejende beviser, og det sender et meget stærkt signal til resten af verden, siger Gordon Taylor til the Guardian.

- Jeg forstår argumentet omkring kulturelle forskelle, men hvis du kommer til dette land, skal alle spillere rette sig efter ikke bare spillets regler, men også landet love. At referere til nogens hudfarve kan ikke være andet end stødende – det er indlysende.

- Ingen kan sige, at FA har undveget denne sag, og når man husker på ramaskriget her i landet efter Sepp Blatters kommentarer, sender det et stærkt budskab. Dette er en rettidig påmindelse til FA, PFA og klubberne om at fortsætte oplysningskampagner især for spillere, der kommer fra udlandet: Det er aldrig rigtigt at referere til en persons hudfarve eller nationalitet.

- Dette er en situation, der involverer to af vores største klubber i en meget følsom tid, og det gentager det budskab, vi vil have ud. Vi er et multikulturelt samfund og har en kosmopolitisk liga, og spillere skal have lige respekt for mennesker uanset deres nationalitet eller hudfarve.

- Man kan forstå, at Liverpool er oprørte, eftersom de er en klub af topkvalitet med en manager af topkvalitet, men måske er det en rettidig påmindelse om, at nyankomne spillere til dette land bliver nødt til at blive oplyst omkring, hvad der er uacceptabelt, slutter Gordon Taylor.

Foto © Per Kjærbye / Fodboldbilleder.dkI midten af november kom Luis Suarez med flere udtalelser mod Patrice Evra i kampen mellem Liverpool og Manchester United. Det engelske fodboldforbund, FA, har bedømt disse udtalelser til at have været af racistisk karakter med en bøde på ca. 350.000 kr. og en karantæne på otte spilledage til følge.

Spillerforeningens formand, Thomas Lindrup, bakker om dommen.

Se interviewet med Thomas Lindrup fra TV2 Sporten her

Foto © Per Kjærbye / Fodboldbilleder.dk