31. 08. 2011

"Vi spiller, når overenskomsten er underskrevet"

Den italienske spillerforening gentager endnu engang kravet om, at spillerne først starter sæsonen når en ny overenskomst bliver underskrevet. Foto © FIFPro.Sæsonstarten i den italienske serie A blev i sidste weekend udskudt pga. spillerstrejke. Den italienske spillerforening (AIC) og Juventus-målmanden Gianluigi Buffon forklarer nu baggrunden for strejken.

AIC er bekymret over, at klubberne fortsat vil kunne tvinge spillerne til at skifte klub og selvtræne, hvis de er uønskede i klubben. Klubberne (Lega serie A) vil også indføre en klausul, så spillerne skal betale en ny solidaritetsskat, som den italienske regering netop har indført overfor alle, der tjener over 90.000 euro om måneden.

Vi har besluttet os for at tage dette middel i brug, fordi vi nu i 1½ år ikke har haft en overenskomst,” siger Tommasi, præsident i AIC.

Hvorfor strejke på første kampdag i sæsonen? Vi kan simpelthen ikke tillade at starte sæsonen uden at have en kollektiv overenskomst på plads, en overenskomst der blev aftalt tilbage i december 2010,” siger Tommasi yderligere.

Der har været så meget snak om, at spillerne ikke vil betale solidaritetsbidraget. Det er et angreb på spillerne for at stille dem i et dårligt lys over for medierne. Der er ikke en eneste spiller, der har protesteret mod solidaritetsbidraget.

Tommasi fortsætter: ”Lega serie A er tydeligvis splittet. De har nægtet at underskrive i 1½ år, og spillerne er skuffede over ikke at spille. Det her handler ikke om økonomi, og det er heller ikke en pludselig indskydelse. For spillerne handler det om, at de vil starte sæsonen med en underskrevet kollektiv aftale. Hvad skal der til, før vi spiller igen? Sund fornuft i Lega serie A.

Vi har nået et dødvande pga. et problem, der symboliserer nogle manageres svaghed. Hvis du har en trup på 30-40 spillere, så har du ikke været god nok til at håndtere situationen,” slutter Juventus-målmanden Gianluigi Buffon.