01. 02. 2011

Video: Pedro Velazquez: Sportsudøverne skal have gode vilkår

Ved European Professional Sportspeoples' Forum markerede repræsentant for Europa Kommissionen Pedro Velazquez vigtigheden af, at sporten er blevet et emne under Europa Kommissionen.Siden sidst i 2009 har sporten været et nyt og centralt emne under Europa Kommissionen. ”Vi kan ikke ændre alting på ét år, og vi må derfor opsætte prioriteringer for det næste år,” forklarer Pedro Velazquez i forbindelse med European Professional Sportspeoples' Forum.

Det mest relevante budskab på dagsordenen er Social Dialogue. "Social Dialogue er et væsentligt instrument, som kan hjælpe sporten generelt og som kan finde en stabil lovmæssig ramme for sporten. Social Dialogue er således en måde at forebygge problemer forbundet med sport," fortsætter Velazquez.

Et af de mest centrale emner under Social Dialogue er samarbejdet mellem arbejdsgiverne og sportsudøverne, så de bedste vilkår sikres.

Foruden Social Dialogue er transfermarkedet også af stor interesse. Der er kommet bred opmærksomhed omkring emnet, fordi Europa Kommissionen har fået indikationer om problemer i forbindelse med agenter. ”Det er formålet at løse problemerne, så transfermarkedet får gennemsigtighed. Vi arbejder for et bredere indblik i transfermarkedet, for at sikre os, at sportsudøverne ikke bliver stillet dårligt pga. dårlige agenter,” afslutter Velazquez.