17. 09. 2012

Østrigs spillerforening forsvarer forviste Salzburg-spillere

Den østrigske spillerforening, VdF, fordømmer Red Bull Salzburgs handlinger, efter klubben i torsdags forviste fem spillere fra førsteholdet.De brasilianske spillere Douglas, Cristiano og Leonardo, svenskeren Rasmus Lindgren samt Joaquín Boghossian fra Uruguay fik i torsdags at vide, at de i fremtiden ikke har lov til at træne med førsteholdet. De må i stedet se sig forvist til klubbens reservehold, FC Liefering, der spiller i Østrigs tredjebedste division, indtil de finder sig en ny klub.

Den østrigske spillerforening udsendte med det samme, sagen kom frem, en pressemeddelelse, hvori de slår fast, at Salzburg ikke lever op til overenskomsten, der dikterer, at spillerne har ret til at træne med førsteholdet.

- Spillerne er nu i deres fulde ret til at ophæve deres kontrakter med omgående virkning, men de er stadig berettigede deres fulde løn og bonusaftaler helt indtil slutningen af deres kontrakt med klubben, siger VdF’s general manager, Rudi Novotny.

Ifølge Red Bull Salzburgs sportschef, Ralf Rangnick, skal man finde grunden til degraderingen i antallet af spillere i klubben, idet han ikke ser en grund til at have en trup på 30 spillere.

- Det er ubegribeligt, at en klubs personalepolitik skal gå ud over spillerne. At forbyde en spiller at træne med førsteholdet er et klart brud på arbejdsmarkedsloven, og derfor støtter VdF spillerne, understreger Rudi Novotny.

Red Bull Salzburg sikrede sig i det netop overståede transfervindue hele 11 nye spillere, imens otte forlod klubben foruden de fem nævnte spillere.De brasilianske spillere Douglas, Cristiano og Leonardo, svenskeren Rasmus Lindgren samt Joaquín Boghossian fra Uruguay fik i torsdags at vide, at de i fremtiden ikke har lov til at træne med førsteholdet. De må i stedet se sig forvist til klubbens reservehold, FC Liefering, der spiller i Østrigs tredjebedste division, indtil de finder sig en ny klub.