26. 10. 2012

Østrigs spillerforening går rettens vej imod Salzburg

Den østrigske spillerforening, VdF, har valgt at gå rettens vej for at forsvare FC Red Bull Salzburg-spillerne Joaquin Boghossians og Leonardos rettigheder. FIFPro støtter op om VdF.

På vegne af Joaquín Boghossian og Leonardo har VdF lagt sag an mod Red Bull Salzburg-ledelsen og samtidig sendt en klage til den østrigske bundesligas etiske komite.

Tilbage i september måned blev fem spillere fra de forsvarende østrigske mestre, Red Bull Salzburg, forvist fra at træne med førsteholdet. Grunden til forvisningen var, ifølge klubbens sportsdirektør, Ralf Rangnick, at det ikke gav mening at have en førsteholdstrup på 30 mand.

- Red Bull Salzburgs opførsel har udelukkende til formål at presse spillerne psykologisk for at få dem til at ophæve deres kontrakter med klubben. Vi fordømmer denne opførsel på det strengeste. Denne opførsel fandt man førhen kun i østeuropæiske lande, forklarer VdF’s generel manager, Rudy Novotny.

VdF har nærlæst de pågældende spilleres kontrakter og kan konstatere, at der i kontrakterne er en klausul om, at spillere kan nægtes at træne med førsteholdstruppen. Denne klausul er en klar overtrædelse af den overenskomst, VdF forhandlede med de østrigske klubber. Ifølge overenskomsten har spillerne lovformeligt ret til at træne med førsteholdet.

FIFPros advokat, Wil van Megen, er enig med Novotny:

- Klubben ofrer de her professionelle fodboldspilleres karrierer og liv som et resultat af, at man ikke kan finde ud af at styre en professionel fodboldklub. Det er ikke spillernes skyld, at Red Bull Salzburg har 30 spillere på kontrakt. Alle spillerne skrev under i overbevisning om, at de ville blive en del af førsteholdstruppen, siger van Megen og erklærer FIFPro helt enig med VdF:

- Klubber som Red Bull Salzburg må indse, at fodboldspillere er mennesker og ikke maskiner, man bare kan smide væk, når man ikke kan lide dem længere, slutter van Megen.

Svenskeren Rasmus Lindgren er den eneste af de i alt fem forviste spillere, der formåede at få sin kontrakt ophævet, imens de fire øvrige spillere Douglas, Cristiano, Leonardo og Joaquín Boghossian endnu er på kontrakt i Salzburg.

FIFPros advokat, Wil van Megen, er enig med Novotny: