04. 10. 2012

Brasiliens spillerforening imod tidlig kampstart under VM

Den brasilianske spillerforening advarer om, at det vil sætte fodboldspillernes ve og vel på spil at afvikle kampe ved middagstid under VM i Brasiliens tropiske klima.

Den brasilianske spillerforening, Fenapaf, meddelte i tirsdags Brasiliens sportsminister, Aldo Rebelo, og det brasilianske fodboldforbund, FBF, at man er imod, at kampene skal spilles tidligt på dagen på grund af den sundhedsrisiko, der ligger i at skulle spille i høje temperaturer.

FIFA meddelte i sidste uge datoer og tidspunkter for, hvornår kampene under VM 2014 i Brasilien bliver afviklet, og 24 af de i alt 64 kampe skal spilles klokken 13.00 lokal tid. Det kan resultere i, at der i de byer, der ligger i den tropiske zone, skal spilles kampe i temperaturer omkring 35 grader.

Præsidenten for Fenapaf og medlem af FIFPros bestyrelse, Rinaldo Martorelli, fortæller The Associated Press, at spillerforeningen vil gøre alt, hvad man kan, for at få ændret de kamptidspunkter, FIFA offentliggjorde i sidste uge – inklusiv at gå rettens vej.

- Vi vil gøre FIFA opmærksom på vores bekymringer, og at vi vil forsvare de professionelle fodboldspilleres rettigheder hele vejen, lyder det fra Fenapaf. Ifølge Martorelli vil man diskutere kamptidspunkterne med arrangørerne for at finde den bedst mulige løsning på problemet.

- Vi ønsker ikke at være radikale men at finde en løsning, der er positiv for alle parter, siger Martorelli og understreger, at Fenapaf er en stor fortaler for VM, men at man vil gøre alt for at forsvare spillernes rettigheder, selv under en så stor og international begivenhed som VM er.

Udover de kampe, der spilles i de tropiske byer Natal, Recife og Salvador, er man også bekymret for afholdelsen af kampene i hovedstaden, Brasilia, hvor vejret er ekstremt tørt. Kampene i Manaus, der ligger i den vestlige del af regnskoven Amazonas, kan også påvirkes af den forventede ekstreme luftfugtighed her.
FIFA har meddelt, at man har rådført sig med dets medicinske komite, inden man valgte kamptidspunkterne, og at hensynet til europæiske tv-stationer ikke har spillet ind:

- Hensynet til spillernes helbred og kvaliteten af spillet står øverst på listen før noget som helst andet – især over kommercielle hensyn, siger FIFAs generalsekretær, Jerome Valcke.