18. 10. 2012

FIFPro forventer stærkt anti-racistisk modsvar

FIFPro opfordrer FIFA, UEFA, CAF og alle andre forbund om at tage stærke og effektive midler i brug for at beskytte fodboldspillere imod racisme og vold fra tilskuere.

I løbet af de seneste dage har FIFPro været vidne til flere foruroligende episoder fra forskellige fodboldkampe.

• Fredag spillede Danmark på udebane imod Bulgarien, hvor tilskuere rettede abelyde imod Patrick Mtiliga og Jores Okore.
  • Lørdag invaderede tilskuerne banen i Senegal og forsøgte at angribe spillerne fra Elfenbenskysten. De kastede tilmed ting på banen og tændte bål på de fyldte tribuner. Fodboldkampen blev derfor fløjtet af efter 77 minutter.
  • Tirsdag råbte tilskuerne i Serbien abelyde imod mørke spillere fra Englands U/21-landshold, deriblandt Danny Rose, der, netop som kampen blev fløjtet af, modtog sit andet gule kort for at sparke bolden hårdt op på tribunen som et modsvar. Tilskuerne forsøgte også at ramme de engelske spillere med fyrværkeri og andre genstande. Danny Rose fortalte efter kampen, at han var blevet ramt i hovedet med to sten, da han skulle tage et indkast.

FIFPro fordømmer alle episoderne:

- Vi, der skal beskytte alle verdens professionelle fodboldspilleres rettigheder, kan ikke tillade racistisk eller voldelig adfærd imod nogen som helst spiller, siger FIFPros generalsekretær, Theo van Seggelen.

- Jeg ved godt, at følelserne sidder uden på tøjet, når det handler om fodbold. Jeg er selv fodboldfan, og jeg har også selv kunnet mærke, hvor ondt det gør at tabe en fodboldkamp. Sådan er fodbold. Du taber eller vinder eller spiller uafgjort. Og det må man acceptere, siger han.

Generalsekretæren er meget klar i sin og FIFPros holdning, når det kommer til racisme og vold:

- Der er absolut ingen undskyldning for at opføre sig racistisk eller voldeligt imod en spiller. Det er ubegribeligt. Racisme og vold imod fodboldspillere burde aldrig forekomme. Autoriteterne skal garantere spillernes sikkerhed, siger van Seggelen og fortsætter:

- Derfor beder vi indtrængende fodboldautoriteter og nationale autoriteter om at tage det her meget alvorligt. Vi har sagt det mange gange før, og jeg gentager det gerne igen: FIFA, UEFA og alle andre forbund skal gøre alt, hvad der står i deres magt for at stoppe disse episoder.

FIFPros generalsekretær ved godt, at der er blevet taget forholdsregler for at undgå problemer som disse men bemærker, at forholdsreglerne tilsyneladende ikke har været stærke nok.

- FIFPro forventer, at FIFA, UEFA med flere vil komme med et stærkt budskab, der gør det klart for alle, at der ikke er plads til racisme og vold i fodbold, slutter Theo van Seggelen.

FIFPro fordømmer alle episoderne: