05. 10. 2012

FIFPro indgår aftale med tidligere spillere

FIFPro Division Europe indgår aftale med den europæiske forening for tidligere fodboldspillere, EFPA, om et fælles ønske om at forstærke de to foreningers samarbejde og dialog omkring de vigtigste udfordringer i fodboldverdenen.

- Vi er alle én stor familie: Én gang fodboldspiller, altid fodboldspiller, siger præsident for FIFPro Division Europe, Philippe Piat, om det nye samarbejde med EFPA, der er den europæiske forening for tidligere fodboldspillere.

Sammen med EFPA’s præsident, Ramon Alfonseda, skrev Piat under på en fælles samarbejdsaftale de to foreninger imellem, der går ud på at forstærke de to foreningers samarbejde og dialog omkring de vigtigste udfordringer fodboldens verden. Aftalen gælder et år.

- Vi i FIFPro gør vores allerbedste for at beskytte de professionelle fodboldspilleres rettigheder. Gennem dette samarbejde med EFPA gør vi nu også en indsats for at forbedre de tidligere professionelle fodboldspilleres tarv, siger Philippe Piat.

- FIFPro vil gerne vise solidaritet med de tidligere spillere, og da EFPA bankede på vores dør og havde alvorlig brug for en økonomisk håndsrækning, mente vi i FIFPro, at det var rigtigt at træde til, uddyber Piat.

Blandt målsætningerne for det nye samarbejde mellem FIFPro Division Europe og EFPA er:

- Gensidigt at støtte op om hinanden
- At øge antallet af tidligere fodboldspillere i EFPA
- At udvikle planer for nuværende og tidligere spilleres karriere nummer to
- At afvikle aktiviteter for tidligere spillere (fx golfarrangementer og futsalturneringer)

I de senere år har FIFPro og EFPA samarbejdet om FIFPros golfturnering, the European Footballers Golf Classic. Turneringen, der i sommer blev afholdt i Kiev, er vokset til at blive en særlig begivenhed for tidligere og nuværende professionelle fodboldspillere i Europa, hvor de kan mødes i anderledes og mere afslappende omgivelser.

EFPA blev etableret i Barcelona i 2004, og har medlemmer i blandt andet Spanien, Italien, Belgien, Skotland, Frankrig, Rusland og England.

- Gensidigt at støtte op om hinanden
- At øge antallet af tidligere fodboldspillere i EFPA