23. 10. 2012

FIFPro kræver beskyttelse af spillere efter skudepisode

Spillerne fra Dynamo Moskva blev beskudt med paintballpistoler af utilfredse 'fans' efter klubbens dårligste sæsonstart nogensinde. FIFPro er forfærdet over episoderne og frygter for spillernes sikkerhed.

Såkaldte fans af Dynamo Moskva kan ikke håndtere klubbens dårlige sæsonstart. Under en træning søndag den 23. september truede en gruppe utilfredse fans klubbens spillere og advarede dem om, at hvis resultaterne ikke blev bedre, ville de tage voldelige metoder i brug.

I fredags tog sagen så en ny drejning, da en uidentificeret gruppe hooligans i camouflagetøj angreb Dynamo Moskvas spillere og trænere med paintballpistoler. Det lykkedes pistolmændene at flygte, men inden da nåede de at ramme adskillige spillere i hovedet. Hooligansene uddelte samtidig flyers adresseret til spillerne Kevin Kuranyi, Balazs Dzsudzsak og Christian Noboa, hvori de blev opfordret til at være mere aktive under træning og i kampe.

Spillerne er rystede over episoderne og frygter for deres sikkerhed:

- Jeg er uden ord. Skal vi gå ud og hyre en personlig bodyguard? Jeg og mange andre blev ramt i hovedet af dem, der skød efter os. Det var modbydeligt. Fans bør støtte os og ikke gøre den slags ting, siger Dynamo Moskva-spilleren Alan Gatagov til R-Sport.

Den russiske spillerforening og FIFPro er forargede over disse voldelige episoder imod spillere. FIFPro forlanger, at det russiske fodboldforbund tager de nødvendige midler i brug for at undgå lignende episoder i fremtiden.

- Fans, der skyder efter deres egne spillere… Det er uden for min fatteevne. Jeg tror, vi er heldige med, at ingen af spillerne tog alvorlig skade, siger generalsekretær i FIFPro, Theo van Seggelen, og forsætter:

- Dette er desværre ikke første gang fodboldspillere i Rusland er ofre for såkaldte fans’ voldelige opførsel. Der er ikke tale om fans – de er forbrydere. Disse mennesker hører ikke hjemme på et stadion eller i nærheden af et træningsanlæg.

Generelsekretæren langer samtidig ud efter det russiske fodboldforbund for ikke at tage spillernes sikkerhed alvorligt:

- Dette er endnu en advarsel til det russiske fodboldforbund og de nationale autoriteter om at forbedre deres indsats for at beskytte alle professionelle fodboldspillere imod hooligans. I 2018 er Rusland vært for FIFA World Cup, men jeg kan ikke forestille mig ret mange spillere, der glæder sig til VM, når de ved, at russerne ikke kan garantere for deres sikkerhed, slutter van Seggelen.

Du kan se en video fra mødet mellem fangrupperingen og spillerne fra Dynamo Moskva her.

Spillerne er rystede over episoderne og frygter for deres sikkerhed: