15. 10. 2012

FIFPro tager imod fire nye medlemmer

Under den netop overståede generalforsamling i Washington D.C. blev spillerforeningerne i Kroatien, Tjekkiet, Montenegro og Ukraine indlemmet som nye medlemmer af FIFPro.

FIFPro holdt i forrige uge den årlige generalforsamling i Washington D.C., og her blev fire nye nationale spillerforeninger indlemmet som medlemmer af FIFPro. Spillerforeningerne fra Kroatien (HUNS), Tjekkiet (CAFH), Montenegro (SPCFN) og Ukraine (All Ukrainian Professional Footballers’ Association) kan nu alle kalde sig for medlemmer af den internationale spillerforening.

FIFPros generalsekretær, Theo van Seggelen, bød selv de fire nye medlemmer velkommen, efter foreningernes respektive præsidenter havde skrevet under på optagelsesdokumenterne.

To af de fire spillerforeninger har hurtigt etableret sig som solide foreninger; både Kroatiens og Tjekkiets spillerforeninger blev dannet i 2011, og med hjælp fra deres prominente præsidenter, henholdsvis Dario Simic og Karel Poborsky, har foreningerne hurtigt udviklet sig og er blevet i stand til at opfylde alle krav for fuldt medlemskab af FIFPro.

Montenegros spillerforening har ligeledes hurtigt etableret sig, og under sidste års generalforsamling i Israel blev den Montenegrinske spillerforeningen introduceret som kandidatmedlem, ligesom deres kollegaer fra Kroatien og Tjekkiet. Den ukrainske spillerforening blev introduceret som kandidatmedlem tilbage i 2010 under generalforsamlingen i Malaysia.

I Washington ændrede FIFPro desuden Ecuadors spillerforening, AFE’s, status i FIFPro regi. AFE er nu blevet kandidatmedlem efter at have været suspenderet siden august 2011 på grund af lyssky fremgangsmåder og magtmisbrug af foreningens tidligere præsident Emilio Valencia. Siden har AFE fået ny præsident og har taget vigtige skridt imod igen at blive en pålidelig spillerforening.

FIFPro er nu oppe på 49 medlemmer og seks kandidatmedlemmer.

FIFPro er nu oppe på 49 medlemmer og seks kandidatmedlemmer.