27. 04. 2012

Første afrikanske overenskomst underskrevet

Den sydafrikanske spillerforening, SAFPU, underskrev den 28. marts den første overenskomst nogensinde med the Premier Soccer League.Da den sydafrikanske spillerforening den 28. marts i år underskrev den første overenskomstaftale med PSL nogensinde, var det samtidig afslutningen på et forløb som startede helt tilbage i 1997.

Den nye overenskomstaftale betyder blandt andet, at der fremover indføres en standardkontrakt for professionelle spillere, som skal underskrives af både klub og spiller. Kontrakten skal være med til at beskytte spillere og klub og sikrer samtidig, at alle parter er tilfredse. Kontrakten er i overensstemmelse med den sydafrikanske arbejdsmarkedslov samt godkendt af FIFPro, det sydafrikanske fodboldforbund, FIFA og the National Soccer League.

Derudover kræver aftalen, at klubberne drives professionelt og i henhold til gældende national og international lov. Ligeledes forpligter SAFPU sig til at informere og uddanne spillerne i overenskomsten, den nye standardkontrakt samt National Soccer Leagues regler.

Udover glæde og stolthed over at være indgået i en overenskomst erkender generalsekretær for SAFPU, Thulaganyo Gaoshubelwe, at der fortsat er plads til forbedring:

- Dette er et historisk øjeblik, fordi det er den første overenskomst, der er underskrevet i Afrika.

Han understreger dog, at der fortsat er plads til forbedring:

- Når tingene går skævt for spillerne, så kritiserer klubberne SAFPU for ikke at gøre nok for spillerne. Vi er konstant under angreb fra medierne, som ikke synes, vi gør nok for at hjælpe. Det er ikke en fair kritik. Hos SAFPU skal vi være de første til at indrømme, at der er plads til forbedringer. Vi er konstant på udkig efter områder, hvor vi kan forbedre os, så vi bedre kan møde nuværende og fremtidlige medlemmers behov.

Han fortsætter:

- I juni måned samles vi for at diskutere nye måder at udføre vores arbejde på. Hovedpunktet på dagsordenen er at professionalisere SAFPU, styrke relationerne til Premier Soccer League og det sydafrikanske fodboldforbund samt at uddanne vores medlemmer i deres rettigheder, så de kan forstå den styrke, de sammen kan give SAFPU. Vi ønsker, at de professionelle spillere bliver bidragsydere og aktive deltagere, når de skal bestemme deres skæbne. Vi kan forblive stærke, så længe vores medlemmer er det.

Han understreger dog, at der fortsat er plads til forbedring:

Han fortsætter: