02. 05. 2012

Karantæner står ved magt i CL-finale

UEFA annullerer ikke karantænerne for de seks spillere, som står til at glippe Champions League-finalen. De nuværende karantæneregler vil minimum gælde tre år frem, men adskiller sig fra reglerne ved EM.UEFA annullerer ikke karantænerne til de seks spillere, som modtog gule kort i den 2. semifinale, og dermed misser finalen i årets Champions League. UEFA imødekommer derved ikke FIFPros appel om at annullere karantænerne, så spillerne ikke går glip af, hvad der kan være deres livs kamp. Derudover har UEFA besluttet ikke at indføre de samme karantæneregler i Champions League, som er gældende fra den kommende EM-slutrunde.

Reglerne for Champions League er sådan, at spillere, der får et tredje gult kort efter starten på gruppespillet i september, automatisk får en spilledags karantæne. Det gælder også for spillere, der får et femte, syvende og niende kort. Men et fjerde, sjette eller ottende gult kort har ingen konsekvenser. Denne regel vil forblive uændret i de næste tre sæsoner.

Michael van Praag, der er formand for UEFAs arbejdsgruppe Champions League Rules, siger:

- Vi har netop haft tre møder med repræsentanter fra ECA (European Club Association, red.) og andre, hvor vi har bekræftet reglen for de næste tre år. Vi har ikke modtaget nogen anmodning overhovedet omkring reglen om gule kort, ikke engang fra repræsentanterne fra Bayern München. Derfor vil vi fortsætte med reglen de næste tre år.

Van Praag er ikke enig i FIFPros synspunkt om, at det ville give mere gennemskuelighed, hvis UEFA også ville benytte reglerne for EM 2012 i Champions League-turneringen:

- Der kan gælde forskellige regler i forskellige turneringer. De nuværende regler er resultatet af en omhyggelig, demokratisk fremgangsmåde, slutter han.

Spillerne, der har karantæne til finalen, er Branislav Ivanovic, Ramires, Raul Meireles (alle fra Chelsea) og Luiz Gustavo, David Alaba og Holger Badstuber (alle fra Bayern München).