01. 02. 2013

Alves om racisme: Slaget er tabt

Dani Alves tror ikke længere på en sejr over racismen. Slaget er allerede tabt, udtalte han efter onsdagens El Clásico, hvor han var offer for racistiske tilråb fra hjemmeholdets fans.Barcelonas Dani Alvés kunne fra græstæppet på Bernabéu høre, hvordan Real Madrids fanskare overdængede ham med racistiske tilråb. Hjemmeholdets tribuner rungede af abelyde og hånlige slagord ned mod brasilianeren, men det er bestemt ikke noget, der chokerer ham.

- Jeg har været i Spanien i 10 år, og det er noget, der er sket siden dag et.

Alves forventer heller ikke, at han og kollegerne vil blive forskånet for den hårde behandling fra tilskuerne i fremtiden.

- Jeg ved godt, at der bliver gjort ting for at kæmpe imod det her (racisme, red), men det finder stadig sted. For mig er slaget tabt, udtalte han efter onsdagens pokalbrag.

Men trods pessimismen fra Alves, er FIFPro endnu ikke klar til at kaste håndklædet i ringen i kampen mod den grimme side af fodbolden:

- Kampen for at udrydde racismen i fodbold er hård, men vi må aldrig give op. Det her er et slag, vi bliver nødt til at vinde, siger Tony Higgins, der er FIFPros talsmand i sager om racisme.

- Jeg har været i Spanien i 10 år, og det er noget, der er sket siden dag et.