28. 01. 2013

Colombiansk træner sammenligner spillere med prostituerede

En colombiansk fodboldtræner fra den bedste colombianske liga er kommet i FIFPros søgelys, efter at han i sidste uge valgte at sammenligne colombianske fodboldspillere med prostituerede.

Træner for den colombianske ligaklub Itagüi Ditaires, Fernando Salazar, har gjort sig selv og colombiansk fodbold uheldigt bemærket. Under et møde med sine trænerkollegaer, luftede han sin utilfredshed med fodboldspillerne efter en sag om kontraktbrud i den bedste colombianske liga.

- Spillere i disse dage er prostituerede forklædt i fodbolduniformer. Jeg siger dette med den største bedrøvelse, og de sælger sig selv til højest bydende, var Salazars upassende udmelding.

Sagens hovedperson, fodboldspiller Jhonny Ramírez, havde kort tid forinden ophævet sin kontrakt med Chicó FC, fordi klubben ikke havde overholdt sine forpligtelser i kontrakten. I stedet skrev Ramírez med klubben Millionarios for 2013.

De fleste klubber i den colombianske liga er del af en såkaldt gentleman-aftale. Aftalen betyder, at klubber ikke vil tilbyde kontrakter til spillere, som har ophævet deres tidligere kontrakt som følge af misligholdelse fra klubbens side.

FIFPros generalsekretær, Theo van Seggelen, reagerer i skarpe vendinger mod den praksis:

- Klubber i Colombia holder fast i en såkaldt gentleman-aftale og glemmer fuldstændig fodboldspillernes fundamentale rettigheder. En professionel fodboldspiller er en medarbejder, ligesom enhver anden. Han har de samme rettigheder som alle andre medarbejdere. Ingen klub har ret til at anse spillerne som deres ejendel.

- Jeg håber, at den colombianske regering, sammen med den colombianske spillerforening, vil gøre det, der er nødvendigt for at beskytte rettighederne for de professionelle fodboldspillere i Colombia, slutter van Seggelen.