21. 03. 2013

Danmarks Bedste Bane skal være endnu bedre

Superligaklubberne går nu sammen for at højne kvaliteten af de danske fodboldbaner. Spillerforeningen ser frem til forbedringerne, der er tiltrængte.

Superligaklubberne vil til sommer opstarte et projekt, der skal sørge for bedre græs på landets stadions. Projektet kommer til at foregå i samarbejde med ProPitchSystems, som også er ansvarlige for kvaliteten af underlaget på de engelske stadions. Forbedringen af græsbanernes kvalitet skal være med til at sikre bedre forhold for spillerne, men også skabe bedre fodboldoplevelser for tilskuere og tv-seere – også når det danske vintervejr laver indhug i både efterårs- og forårsmånederne.

Efter Spillerforeningen i sidste sæson introducerede kåringen af Danmarks Bedste Bane, hvor anførerne i Superligaen rater modstanderholdenes bane efter hver udekamp fra 1-5, er der kommet håndgribelige tal på banernes kvalitet. Hvor efterårssæsonen i de første tre runder af forårssæsonen 2012 lå på 3,17, ligger dette års gennemsnit på bare 2,56 (foruden to aflyste kampe). Det skal samtidig ses i lyset af, at gennemsnittet lå på 3,3 i hele efteråret.

Hos Spillerforeningens formand, Thomas Lindrup, vækker udsigten til forbedringer derfor stor glæde, og han er godt tilfreds med, at ratingerne måske har været med til at sætte handling i gang.

- Det er da dejligt at se, at de vil gøre noget ved det. Så har vi da sat lidt tanker i gang, siger Thomas Lindrup.

FC Nordsjælland har som den eneste klub med kunstgræs udelukkende fået bundkarakterer igennem hele sæsonen og trækker derfor det samlede gennemsnit ned.