03. 04. 2013

Den europæiske fodboldfamilie intensiverer kampen mod racisme

UEFA, klubberne, ligaerne og spillerne cementerer med en ny erklæring en komplet nul-tolerance over for racisme. Som del af en ny strategi opfordres dommere til at afbryde en kamp i tilfælde af en racistisk hændelse.Det strategiske råd for professionel fodbold, der udgøres af UEFA, klubberne, ligaerne og spillerne (FIFPro), har enstemmigt godkendt en resolution, der skal sætte skub i målet om et fodboldspil fri for racisme.

Herunder følger de mest fremtrædende dele af resolutionen med erklæringer om, at parterne:

-  anerkender, at de nuværende præventive tiltag har forbedret forholdene, men ikke dæmmer op for fremtidige racistiske hændelser.
-  opfordrer UEFA, spillerforeningerne og ligaerne til at stramme lovgivningen mod racisme, samtidig med at oplysning om racisme intensiveres.
-  opfordrer indflydelsesrige spillere og trænere til at gå forrest og give lyd, hvis de oplever racistiske tendenser i klubben eller blandt fansene.
-  opfordrer de nationale retslige instanser til at overdrage de nødvendige midler til fodboldinstanserne, så det er muligt for dem at retsforfølge og arrestere implicerede parter.
-  anbefaler dommere at stoppe kampe i tilfælde af racisme.

Slutteligt anerkender parterne, at racisme blot er én form for diskrimination, og at andre former også findes i sporten. Rådet understreger, at det modsætter sig enhver form for diskrimination.Det strategiske råd for professionel fodbold, der udgøres af UEFA, klubberne, ligaerne og spillerne (FIFPro), har enstemmigt godkendt en resolution, der skal sætte skub i målet om et fodboldspil fri for racisme.

-  anbefaler dommere at stoppe kampe i tilfælde af racisme.