30. 01. 2013

Dommer afbryder kamp grundet racisme

En dommer ville afblæse en kamp i den hollandske pokalturnering, efter at racistiske tilskuere havde plaget kampen gentagne gange. Men hovedpersonen selv ville ikke lade fodboldbøller afbryde sit holds vej til sejr.Den afroamerikanske angriber fra AZ Alkmaar, Jozy Altidore, måtte stå model til racistiske tilråb, da hans hold i weekenden gæstede Den Bosch. Efter en scoring af angriberen, flød hjemmeholdets tribuner over med racistiske tilråb og slagsange ned mod banen.

Kampen var to gange tidligere blevet stoppet, da fansene gentagne gange havde råbt abelyde og brugt snebolde som kasteskyts, og dommeren endte derfor med at afbryde kampen og sende spillerne i omklædningsrummene.

Hovedperson Altidore agtede dog ikke at lade sig kue af de racistiske fornærmelser og bad dommeren om at genoptage spillet. Kampen endte 5-0 til AZ Alkmaar, og taberholdet måtte slutte kampen med kun ni spillere på banen efter en dramatisk kamp.

Trods den utilgivelige opførsel havde Altidore kun sympati til overs for sine racistiske plageånder:

- Alt, hvad jeg kan gøre, er at bede for dem og håbe på, at de bliver bedre mennesker, siger Altidore og fortsætter:

- Uanset hvad så overlever racisme. Det eneste, vi kan gøre, er at forsøge at uddanne de unge om at være bedre end det, siger angriberen.

Spillerforeningen fokuserer netop på de unge, når det kommer til ønsket om at udrydde racismen fra de danske fodboldstadions og i samfundet. Med kampagnen Giv Racismen Det Røde Kort tager professionelle fodboldspillere på besøg på de danske folkeskoler for at oplyse børnene, så myter, fordomme og racisme bekæmpes. Du kan læse mere om projektet her.

Se videoen fra situationen i kampen på Jyllands-Postens hjemmeside her.Den afroamerikanske angriber fra AZ Alkmaar, Jozy Altidore, måtte stå model til racistiske tilråb, da hans hold i weekenden gæstede Den Bosch. Efter en scoring af angriberen, flød hjemmeholdets tribuner over med racistiske tilråb og slagsange ned mod banen.

Se videoen fra situationen i kampen på Jyllands-Postens hjemmeside her.