08. 04. 2013

Dommere: Klare retningslinjer i racistiske situationer

Både de danske dommere og Spillerforeningen har noteret sig stigende racistiske tilfælde i dansk fodbold, og begge parter kræver nu en klar strategiplan for dommernes ageren i sådanne situationer.

For nyligt præsenterede UEFA nye retningslinjer på området for internationale dommere, så de nu har autoritet til helt at afbryde en kamp, i tilfælde af en racistisk hændelse på banen eller tribunerne. DBU’s Elitedommergruppe vil nu have samme regler herhjemme og har sendt forslaget til DBU’s Udvalg for Professionel Fodbold.

- Lige nu er det den enkelte dommer, der skal vurdere ad hoc, og så kan man få mange forskellige skøn. Vi savner nogle retningslinjer og har spurgt efter dem. Vi har haft et enkelt eksempel på racisme, hvor der opstod tvivl, og det var på den anledning, at vi rejste spørgsmålet, siger Peter Mikkelsen fra DBUs Elitedommergruppe til Bold.dk.

Spillerforeningens kampagne Giv Racismen Det Røde Kort er netop med til at sætte lys på det stigende antal af racistiske hændelser herhjemme. Projektleder Simon Christensen bakker op om dommernes krav om konkrete retningslinjer:

- Det er vigtigt at tage stilling og afstand til den racisme, som vi desværre oplever – også i dansk fodbold. Det er afgørende at have et beredskab og en strategiplan i forhold til, hvordan aktørerne skal reagere. Jeg synes, at vi har savnet nogle konkrete værktøjer til at håndtere de situationer, som opstår, siger Simon Christensen.

Spillerforeningens kampagne har siden 2006 arrangeret stadionevents, skolebesøg og kulturarrangementer for at sætte fokus på racismen i dansk fodbold og i samfundet. Du kan læse mere om kampagnen her.