14. 02. 2013

Eliteudøvere vil reformere doping-kontrollen

Den internationale anti-doping organisation, WADA, står over for en alvorlig omstrukturering, hvis det står til verdens topatleter. Længere straffe til dopingsynderne er ikke den rette løsning for at komme problemet til livs.UNI Sport Pro, der er den globale repræsentant for mere end 100.000 professionelle idrætsudøvere, langer ud efter WADAs metoder, efter flere uheldige sager om doping er dukket op til overfladen. Lance Armstrong startede en lang række af afsløringer om brug af præstationsfremmende midler, og senest er Australiens sportsverden blevet gennemhullet af sager om doping.

De mange historier har fået UNI Sport Pros medlemmer til at miste tilliden til WADAs undersøgelsesmetoder. De kræver nu en seriøs reformation af organisationen.

Idrætsudøverne kræver blandt andet, at straffen for en førstegangsforseelse med doping ikke øges, da en længere straf ikke er proportionel med forseelsen og ikke vil afskrække dopingsyndere.

FIFPro bakker op om udtalelserne fra UNI Sport Pro og deres kamp for bedre forhold for de udøvere, der nøjes med vand og proteinshakes på vejen mod mållinjen.

- Den seneste udvikling viser et klart billede af behovet for en ophævelse af det nuværende system. WADA og andre organisation involveret i doping skulle for længst have indset, at et system ikke fungerer uden den fulde opbakning fra de involverede atleter. Proportionalitet er vejen frem og integriteten skal vise sig fra begge sider, siger advokat hos FIFPro, Wil van Megen.

Læs mere her

Læs mere her