11. 09. 2013

Europa-Parlamentet øger indsatsen i kampen mod matchfixing

I en nylig rapport har Europa-Parlamentet anerkendt, at der er brug for en væsentlig indgriben i bekæmpelsen af matchfixing.I tirsdags vedtog Europa-Parlamentet i en rapport, at der fra et sportsligt og regeringsmæssigt plan skal skabes et større og bedre samarbejde som et led i bekæmpelsen af matchfixing. Rapporten anerkender, at den enkelte spiller kan risikere at blive offer for organiseret kriminalitet og understreger, at sportsudøvere har brug for effektive forsvarsmekanismer mod korruption.

Medlemmerne af Europa-Parlamentet fremhæver også, at sportsorganisationer, som ikke opfylder deres forpligtelser over for udøverne, skal straffes med sportslige sanktioner.

Ifølge FIFPros generalsekretær, Theo van Seggelen, er denne vedtagelse et skridt i den rigtige retning.

- I rapporten fra Europa-Parlamentet bliver konklusionerne fra FIFPros Black Book Eastern Europe bekræftet. Jo værre atleterne bliver truet som mennesker og ansatte, jo mere sårbare er de over for at blive tvunget til at træffe dårlige beslutninger. Vi er rigtig glade for, at det er blevet anerkendt af medlemmerne i Europa-Parlamentet.

Rapporten roste samtidig Europa-Kommissionens lancering af tiltag, der støtter internationale projekter, som kæmper for at sikre forebyggelse mod matchfixing. Blandt disse projekter er FIFPros program Don’t Fix It, som allerede har bidraget betydeligt til kampen mod matchfixing.

- Matchfixing er anerkendt som én af de største trusler mod fodboldens integritet. Kampen kan kun vindes, hvis alle interessenter – på sportsligt og regeringsmæssigt plan – samarbejder, siger Theo van Seggelen.

Han tilføjer yderligere:

- Vi er glade for, at Europa-Parlamentet anerkender dette og støtter de nødvendige initiativer, som skal tages sammen med fodboldspillere som allierede – ikke som skurke. Vi har brug for al den støtte, vi kan få.

Han tilføjer yderligere: