06. 02. 2013

FIFA fastholder racismedom til Bulgarien

Det internationale fodboldforbund viser ingen nåde over Bulgarien og afviser deres appel i sagen om racistiske skældsord mod Patrick Mtiliga.Bulgarien blev i november sidste år idømt en bøde på 20.000 kr. af det internationale fodboldforbund FIFA. Yderligere blev det fastslået, at Bulgariens næste internationale optræden vil foregå på et tomt stadion.

Dommen faldt efter, at bulgarske fans i en kamp mod Danmark gjorde brug af racistiske tilråb mod Mtiliga. Det bulgarske fodboldforbund valgte straks efter afgørelsen at anke sagen, men FIFA har nu én gang for alle fastslået, at det bulgarske landshold skal straffes for fansenes ugerninger.

Det bulgarske fodboldforbund har yderligere modtaget en alvorlig reprimande fra FIFA og en advarsel om, at lignende sager i fremtiden vil resultere i, at landsholdet vil miste point eller helt blive udelukket fra kvalifikationen til VM.