10. 01. 2013

FIFA straffer Bulgarien for racistiske tilråb

Det internationale fodboldforbund, FIFA, har besluttet, at Bulgarien skal spille sin næste landskamp for tomme tribuner, da de bulgarske tilhængere sendte racistiske tilråb ned mod Danmarks Patrick Mtiliga i en landskamp i oktober måned sidste år.

Når Bulgarien i marts måned får besøg af Malta i VM-kvalifikationen, bliver det uden tilskuere, ligesom Bulgarien er blevet pålagt en bøde på 216.000 kroner. Det har det internationale fodboldforbund FIFA besluttet i kølvandet på den racismesag, som blev åbnet efter landskampen mellem Bulgarien og Danmark i oktober måned sidste år.
Her blev den danske spiller, Patrick Mtiliga, nemlig mødt af racistiske tilråb, hvilket FIFA har valgt at straffe. Bulgarien overvejer dog at appellere kendelsen, hvilket præsidenten for det bulgarske fodboldforbund, Borislav Mihaylov, bekræfter over for DR Sporten.
- Vores hovedargument er, at straffen er for hård for racisme og diskriminerende opførsel fra en meget lille gruppe blandt publikum til kampen mellem Bulgarien og Danmark. Vi blev ikke blot straffet med en kamp for lukkede døre, men fik også en bøde på 216.000 kroner. På den måde blev vi straffet to gange for den samme forseelse, og det er ikke fair, siger Mihaylov.
Foto © Anders Kjærbye / Fodboldbilleder.dk
Foto © Anders Kjærbye / Fodboldbilleder.dk