21. 08. 2013

FIFPro advarer spillere mod klubskifte

FIFPro fraråder spillere at skifte til klubber i Cypern, Grækenland og Tyrkiet, da klubberne i disse lande har tendens til at lide under økonomiske problemer. FIFPro opfordrer alle professionelle fodboldspillere til at tænke sig godt om, inden de underskriver en kontrakt med en ny klub i en række lande. FIFPro støtter op om den hollandske spillerforenings (VVCS) advarsel mod klubber i Grækenland, Tyrkiet og Cypern med største vægt på klubber, der ikke spiller i Europa. FIFPro opfordrer samtidig alle nationale spillerforeninger til at følge det hollandske eksempel.

Ifølge FIFPro er advarslen nødvendig, idet klubber i denne del af Sydøsteuropa sjældent står ved de lukrative økonomiske tilbud, som tilbydes under kontraktforhandlinger med nye spillere.

På basis af FIFPros erfaringer er tendensen, at de økonomiske tilbud som oftest ikke bliver imødekommet. Efter et par måneder løber klubben tør for finansielle ressourcer og viser sig ude af stand til at betale spillerens lønninger. Spilleren må følgelig føre en langsommelig retssag i FIFAs voldgiftsret.

I et forsøg på at tjene spillernes interesser bedst muligt anbefaler FIFPro, at man som spiller inden et klubskifte indhenter information om klubbens og landets overordnede situation. Det gælder specielt klubskifter til cypriotiske klubber, hvor økonomiske problemer bestandigt opstår.

Foto © Per Kjærbye / Fodboldbilleder.dkFIFPro opfordrer alle professionelle fodboldspillere til at tænke sig godt om, inden de underskriver en kontrakt med en ny klub i en række lande. FIFPro støtter op om den hollandske spillerforenings (VVCS) advarsel mod klubber i Grækenland, Tyrkiet og Cypern med største vægt på klubber, der ikke spiller i Europa. FIFPro opfordrer samtidig alle nationale spillerforeninger til at følge det hollandske eksempel.

Foto © Per Kjærbye / Fodboldbilleder.dk