18. 03. 2013

FIFPro glæder sig over Europa-Parlamentet: Matchfixing bør indgå i straffeloven

Europa-Parlamentet har netop vedtaget, at medlemslande bør medtage matchfixing i deres strafferetlige bestemmelser og vedtægter. Et positivt første skridt lyder det fra FIFPro. Europa-Parlamentets medlemslande bliver nu opfordret til at implementere matchfixing i deres nationale lovgivning. Der bør ligeledes gennemføres en nul-tolerance politik mod korruption i sport, og der skal organiseres solid beskyttelse til angivere eller såkaldte ”whistleblowers”.

Den internationale spillerforening FIFPro er begejstrede over involveringen fra EU i sager om matchfixing, som de ser som ”et lille skridt i den rigtige retning”.

Indtil nu har problemet været overladt til sportsorganisationer, som ikke har de rette redskaber til en dybere undersøgelse, og fokus forbliver derfor oftest på de involverede spillere. Med det nye tiltag fra EU er det nu muligt for de nationale myndigheder at komme til bunds i de enkelte sager og nå frem til de organiserede kriminelle, der oftest står bag matchfixing.

Dog forholder FIFPro sig kritisk til, at det er op til de enkelte medlemslande at indføre lovgivning imod matchfixing i stedet for at gøre dette obligatorisk.Europa-Parlamentets medlemslande bliver nu opfordret til at implementere matchfixing i deres nationale lovgivning. Der bør ligeledes gennemføres en nul-tolerance politik mod korruption i sport, og der skal organiseres solid beskyttelse til angivere eller såkaldte ”whistleblowers”.