13. 11. 2013

FIFPro kræver fransk-algerisk fodboldspiller befriet fra Qatar

FIFPro kræver, at den professionelle fodboldspiller, Zahir Belounis, får tildelt udrejsevisum samt manglende løn fra sin tidligere arbejdsgiver i Qatar, Al-Jaish. FIFPro har i den forbindelse søgt hjælp hos FIFA for at løse konflikten. I et forsøg på at få den fransk-algeriske fodboldspiller Zahir Belounis bragt tilbage til sit hjemland fra Qatar, hvor han bliver tilbageholdt grundet kontraktmæssige uoverensstemmelser, har FIFPro skrevet et brev til FIFAs præsident, Sepp Blatter, for at få løst konflikten sammen.

Belounis er gentagne gange blevet nægtet et udrejsevisum, indtil han indvilliger i at droppe lønkravet mod sin tidligere klub, Al-Jaish, som tæller næsten to års ubetalte lønninger.

I sit brev til Blatter insisterer FIFPros generalsekretær, Theo van Seggelen, på, at Belounis skal kunne forlade Qatar og modtage sin manglende løn omgående.

I den forbindelse vil bestyrelsesmedlem i FIFPro og direktør i Spillerforeningen, Mads Øland, rejse til Qatar med repræsentanter fra Den Internationale Faglige Sammenslutning (ITUC) for at mødes med Belounis og hans familie i et forsøg på at overtale de involverede parter til at lade familien forlade Qatar.

Zahir Belounis kom til Al-Jaish i 2007. I november 2011 stoppede klubben med at udbetale hans løn, og i oktober 2012 søgte han juridisk hjælp med at få klubben til at opfylde kontrakten. Det resulterede i trusler fra klubben og i sidste ende en tilbageholdelse af Belounis-familien i Qatar.