06. 02. 2013

FIFPro: Matchfixing starter aldrig hos spillerne

Den internationale fodboldspillerforening kommer sine medlemmer til undsætning efter masseafsløringer om matchfixing. Matchfixing er organiseret kriminalitet og handler ikke om spillerne, lyder udmeldingen fra FIFPro.Adskillige sager om matchfixing er dukket frem på den europæiske fodboldscene, efter at Europol afslørede sin undersøgelse af hele 425 kampofficials, spillerrepræsentanter, spillere og kriminelle. Undersøgelsen afslørede forsøg på matchfixing i mere end 380 professionelle fodboldkampe, og det chokerende resultat får nu FIFPro op af stolen.

- Undersøgelsen viser, at situationen er langt værre, end jeg troede. Det er en meget alvorlig sag. Der er virkelig tale om organiseret kriminalitet, lyder reaktionen fra FIFPros generalsekretær, Theo van Seggelen.
For van Seggelen og FIFPro er det overordnede mål nu at få fokus væk fra spillerne som hovedaktører i de pågældende sager.

- Som jeg har sagt mange gange før, begynder matchfixing ikke med professionelle fodboldspillere. Europols undersøgelse stemmer overens med FIFPros erfaringer: Matchfixing handler udelukkende om organiseret kriminalitet og ikke om professionelle fodboldspillere. Det starter aldrig hos spilleren, udtaler van Seggelen til FIFPros hjemmeside.

Du kan læse mere om Europols undersøgelse og Mads Ølands kommentar til emnet her.