19. 09. 2013

FIFPro om temperaturforhold: Spilleres helbred vigtigst

FIFPro sender en opfordring til FIFA om at skærpe de gældende retningslinjer for temperaturforhold under turneringer. FIFAs egne retningslinjer er i dag mindre ambitiøse, end de er i en række lande i varme områder. Den internationale spillerforening, FIFPro, er bekymret over FIFAs manglende ambitioner for at passe på spillernes helbred, når der afvikles kampe og turneringer i lande med høje temperaturer. Det vigtigste er at værne om spillernes helbred og sikkerhed, og dette skal være udgangspunktet for beslutningsprocesser på alle niveauer i fodbolden.

Professionelle fodboldspillere er arbejdstagere, og FIFA og klubberne er juridisk forpligtede til at levere et sikkert arbejdsmiljø for spillerne. Derfor er det uacceptabelt at afvikle kampe under forhold, hvor det ikke er muligt at sikre spillernes sikkerhed og helbred.

FIFPro retter især sit fokus mod de retningslinjer, som FIFA beskriver i deres ’Football Medicine Manual’, der er udviklet i et forsøg på at forhindre ildebefindende mv. under internationale turneringer.

Disse retningslinjer er dog mindre ambitiøse end de lokale retningslinjer i flere fodboldnationer med et varmt klima. Når der skal planlægges turneringer, råder FIFPro derfor FIFA og alle andre fodboldinstanser til at udvikle en effektiv politik omkring temperaturforhold i tæt samarbejde med FIFPro og medicinske eksperter.

Du kan se den fulde artikel her.Den internationale spillerforening, FIFPro, er bekymret over FIFAs manglende ambitioner for at passe på spillernes helbred, når der afvikles kampe og turneringer i lande med høje temperaturer. Det vigtigste er at værne om spillernes helbred og sikkerhed, og dette skal være udgangspunktet for beslutningsprocesser på alle niveauer i fodbolden.

Du kan se den fulde artikel her.