25. 02. 2013

FIFPro positiv over for biologisk pas

FIFA har netop offentliggjort en ny dopingkontrol, der skal indføres ved de kommende store internationale fodboldslutrunder. Det nye biologiske pas bakkes op af den internationale fodboldforening, FIFPro, men ikke helt uden restriktioner.FIFAs nye skridt i kampen mod doping er det såkaldte biologiske pas. Det nye projekt omfatter blod- og urinprøver af alle spillere før, under og efter turneringerne og vil kunne give kontrollørerne et billede af deltagernes biologiske profil.

FIFPro bakker op om kampen for en dopingfri sport, men peger på eksperters kritik af pålideligheden af de biologiske pas. Derfor ønsker FIFPro at sikre, at spillere ikke kan udelukkes fra en turnering alene af den grund, at der er fundet afvigelser i deres prøver. Denne påstand er altafgørende for FIFPros fulde opbakning til FIFAs nye dopingkontrol.

FIFPro er overbeviste om, at FIFA vil tage eksperternes kritik til eftertanke, så kontrollen af doping forløber retfærdigt, med respekt for både sport og spillere, lyder det på foreningens hjemmeside.