04. 01. 2013

FIFPro: Racismen skal stoppe inden fodbolden stopper

Den internationale spillerforening FIFPro står fuldt ud bag Kevin-Prince Boateng og de Milan-spillere, der valgte at forlade træningskampen mod Pro Patria torsdag eftermiddag.

Den ghanesiske Milan-stjerne Kevin-Prince Boateng ville ikke længere finde sig i racistiske tilråb fra tribunen, da Milan gæstede Pro Patria i en testkamp, hvorfor han midt i første halvleg valgte at forlade banen i protest. Milan-holdet bakkede Boateng op ved at forlade banen i samlet trop

Efter kampen kunne man i kamprapporten læse sig til, at en lille del af tilskuerne have sendt racistiske ytringer ned mod Boateng, M'Baye Niang, Urby Emanuelson og Sulley Muntari. Noget som FIFPro ikke vil acceptere.

- FIFPro har kun forståelse for og støtte til overs for Kevin-Prince Boateng og holdkammeraternes handling. Det er trist og skuffende, at disse spillere var nødt til at forlade banen på grund af en lille gruppe såkaldte fans’ opførsel, siger Tony Higgins, der er FIFPros talsmand i forbindelse med anti-racisme.

- Kevin-Prince Boateng er en professionel fodboldspiller, hvilket er en særdeles privilegeret profession, men han er samtidig også et almindeligt menneske. Han har ret til at arbejde i et miljø, hvori vold, racisme og andre former for diskrimination ikke er til stede.

- Boateng og Milans beslutning om at forlade banen kan ende med at blive en interessant trend, som fodbolden står over for i de kommende år. Fodboldspillere er i dag, med rette, ikke længere klar til at acceptere racisme eller nogen anden form for diskriminerede opførsel.

FIFPro vil ikke opfordre andre spillere til at forlade banen, hvis samme situation skulle opstå igen.

- Men folk bliver nødt til at indse, at denne form for chikanerede ytringer skal stoppes. Racisme har ingen plads i samfundet eller i fodbolden. Milan-spillernes signal er klart. Enten stopper racismen, eller også stopper fodbolden, siger Higgins.