15. 04. 2013

FIFPro: Spillerne skal sikres ved klubkonkurs

FIFPro vil de kommende dage være vært for et såkaldt Legal Network Congress. Kongressen har til formål at finde måder at beskytte fodboldspillere ved klubkonkurser i samtlige medlemslande.Legal Network Congress løber af stablen i Lissabon og vil blive besøgt af interessenter fra hele fodboldverdenen. Fokus vil være på at skabe fælles rettigheder for spillerne, når deres klub går konkurs og derfor er ude af stand til at betale løn.

Spillerne skal frem for alt beskyttes, lyder det fra FIFPro, og det er langt fra tilfældet i alle medlemslande under den internationale forening. I Rumænien dikterer loven om insolvens for eksempel, at spillere er tvunget til at opfylde forpligtelserne i deres kontrakt – også efter at klubben er gået konkurs.

I Danmark er kontraktspillere dækket af Lønmodtagernes Garantifond på lige fod med andre lønmodtagere.

Ved kongressen i Lissabon er Spillerforeningen repræsenteret af direktør Mads Øland, chefjurist Anne Jacobsen og jurist Michael Døi.Legal Network Congress løber af stablen i Lissabon og vil blive besøgt af interessenter fra hele fodboldverdenen. Fokus vil være på at skabe fælles rettigheder for spillerne, når deres klub går konkurs og derfor er ude af stand til at betale løn.