27. 11. 2013

FIFPro tager til Qatar for at sikre rettigheder

FIFPro vil med et besøg i VM-nationen Qatar forsøge at sikre rettigheder for både spillere og øvrige arbejdere i landet. Fra den 28.-31. November vil en delegation bestående af bestyrelsesmedlem i FIFPro og direktør for Spillerforeningen, Mads Øland, samt repræsentanter fra Den Internationale Faglige Sammenslutning (ITUC) rejse til Qatar for at indlede samtaler med landets fodboldautoriteter, der skal sikre spilleres og arbejderes helbred og rettigheder i Qatar.

Delegationen kommer med budskabet om, at de tragiske dødsfald blandt arbejdere i forbindelse med opførelsen af fodboldstadions og infrastruktur til VM i 2022 ikke er noget, der vil blive set igennem fingre med. FIFPros besøg skal således lægge fundamentet for initiativer, der skal sikre, at menneskerettigheder overholdes i landet. Der skal ligeledes oprettes FIFA-standarder i qatarsk professionel fodbold, som inkluderer et minimumskrav til kontrakter samt konfliktløsning. På sigt skal der også opbygges selvstændige spillerforeninger i Qatar.

Samtidig vil delegationen også arbejde for at løse situationen omkring den fransk-algeriske fodboldspiller, Zahir Belounis, der ikke kan forlade Qatar på grund af landets visumsystem. For at forhindre at andre fodboldspillere ender i samme situation, vil FIFPro i samarbejde med FIFA og de qatarske myndigheder forsøge at ændre visumsystemet. I dag må man som spiller ikke forlade landet uden en tilladelse fra sin klub. Det gælder selv efter, at ansættelsesforholdet er ophørt. Dette giver klubben mulighed for at kræve, at spilleren giver afkald på eventuelle krav mod klubben.

Brendan Schwab, formand i FIFPro Division Asia, udtaler:

- FIFPro anerkender alt, hvad alle parter gør i forsøget på at hjælpe Zahir Belounis. Nogle er synlige, andre fortsætter med at arbejde bag kulissen, men FIFPro værdsætter samtlige indsatser vedrørende denne vanskelige og vigtige sag, siger han.

Ifølge FIFAs regulativer er en spiller i sin gode ret til at henvise enhver arbejdsrelateret uenighed til de lokale domstole eller, hvis uenigheden har en international karakter, til FIFAs voldgiftsret. En uenighed bør ikke betyde noget for en spillers evne til at fortsætte sin profession som fodboldspiller.

© Per Kjærbye / Fodboldbilleder.dk

Brendan Schwab, formand i FIFPro Division Asia, udtaler:

© Per Kjærbye / Fodboldbilleder.dk