25. 09. 2013

FIFPro: Varmen ved VM i Brasilien et stort problem

FIFPros generalsekretær, Theo van Seggelen, udtrykker sin undren over, at temperaturforholdene under den kommende VM-slutrunde i Brasilien ikke har fået mere opmærksomhed.VM i 2022 i Qatar har fået meget medieopmærksomhed grundet de ekstreme temperaturforhold, der kan risikere at have en alvorlig indvirkning på spillernes helbred under slutrunden. FIFPros generalsekretær, Theo van Seggelen, undrer sig over, at VM-slutrunden i Brasilien i 2014 ikke har fået samme interesse fra medierne, da temperaturforholdene også her kan blive et problem.

- Det forbavser mig, at pressen er besat af Qatar, som først er om ni år, og virker ligeglade med VM i 2014, siger han til pressebureauet Reuters.

Efter et møde med FIFA-præsidenten, Sepp Blatter, udtalte Van Seggelen, at temperatur- og transportforhold er FIFPros største bekymringer vedrørende næste års VM-slutrunde, hvor flere kampe er fastsat til at blive spillet kl. 13 lokal tid.

- Vi bliver nødt til at indse, at det ikke kun er kampenes kvalitet, der bliver påvirket, men også spillernes helbred kan lide skade. Transport er også et problem, da du i nogle tilfælde har en fire timers flyvetur efter en hård kamp og kun få dage til at restituere. Det har også en effekt, understreger van Seggelen.

Han uddyber yderligere, at temperaturforholdene skabte problemer under dette års Confederations Cup, specielt angående semifinalen mellem Spanien og Italien, som gik i overtid.

- Mine kollegaer fra den spanske og italienske spillerforening snakkede med de spanske og italienske spillere efter semifinalen. Spillerne fortalte, at det var umuligt at spille overtid i den varme, og her var kampen først fløjtet i gang sent på eftermiddagen.

Theo van Seggelen tilføjer, at han venter på en detaljeret rapport om forholdene i Brasilien, før han tager sagen op med FIFA igen. Forskningen indledt af de brasilianske spillerforeninger, Sapesp og Fenapaf, vil afdække indvirkningen på spillernes helbred, når der spilles kampe under ekstremt varme forhold.

Foto © Pier Giorgio Giavelli /Fodboldbilleder.dk

Foto © Pier Giorgio Giavelli /Fodboldbilleder.dk