04. 01. 2013

Italiensk fodbold ramt af ny racismeskandale

Storklubben AC Milan udvandrede midtvejs i første halvleg fra træningskampen mod Pro Patria, da fire af Milans spillere blev mødt af racistiske tilråb fra hjemmeholdets tilskuere.

Det, der skulle have været en stor oplevelse for den lille italienske klub Pro Patria, endte med at blive et mareridt for AC Milans Urby Emanuelson, Sulley Muntari, M'Baye Niang og Kevin-Prince Boateng torsdag eftermiddag. De fire spillere blev nemlig mødt med racistiske ytringer fra hjemmeholdets tilskuere.

Midt i første halvleg fik ghanesiske Boateng nok af den ubehagelige behandling fra Pro Patrias fans, hvorfor han i vrede sparkede bolden i retning af den sektion, lyden kom fra, tog sin trøje af, og forlod banen.

Boatengs holdkammerater støttede med det samme op omkring midtbanespilleren, hvilket resulterede i, at kampen blev stoppet, da Milan i samlet trop forlod banen. En aktion som klubbens træner Massimiliano Allegri ligeledes støttede op omkring.

- Vi er skuffede og kede af det, der er sket. Milan ønsker, at alle spillere bliver respekteret på den rigtige måde. Det er det, vi spiller og kæmper for. Vi er nødt til at få stoppet disse episoder. Jeg håber bare, at vi fik sendt et vigtigt signal, siger Allegri ifølge italienske medier efter kampen.

I den danske spillerforening modtog man nyheden med hovedrysten, og direktøren for Player Social Responsibility, Simon Christensen, håber, at episoden kan være med til at kaste lys over, hvor slemt racismeproblemet stadigvæk er i Europe trods de mange kampagner og indsatser, som spillerforeninger, forbund og fans står bag.

- Det er rart at se en konsekvens i forhold til den racistiske optræden, der desværre finder sted løbende på de europæiske fodboldbaner. Her ser vi spillerne tage stilling til og afstand fra den racisme, som vi alle sammen skal have bekæmpet. Det er afgørende, at vi alle er med til at sætte dagsordnen som handler om, at racisme og diskrimination ikke er i orden, siger Simon Christensen.

Foto © Anders Kjærbye / Fodboldbilleder.dk

Foto © Anders Kjærbye / Fodboldbilleder.dk