17. 12. 2013

Kroatisk landsholdspiller misser VM efter karantæne for nazi-optrin

Den 35-årige kroatiske forsvarsspiller Josip Simunic har fået ti spilledages karantæne for at synge fascistiske slagssange efter playoff-sejren over Island. Det kroatiske landshold må under VM-slutrunden i Brasilien i 2014 undvære den 35-årige forsvarsveteran, Josip Simunic, efter at han mandag blev idømt ti spilledages karantæne af det internationale fodboldforbund, FIFA.

- De første kampe i karantænen afsones ved VM, skriver FIFA i en pressemeddelelse.

Karantænen er et resultat af Simunic’ optræden efter 2-0 sejren i returopgøret mod Island. Simunic løb efter slutfløjtet ned til tilskuerne på Maksimir Stadion i Zagreb, tog fat i stadionmikrofonen og råbte ’Za Dom - og fik svaret ’Spremni’ fra den kroatiske fangruppering. Nazi-parolen kan oversættes til ’For fædrelandet – klar’ og trækker associationer til det kroatiske pro-nazistiske regime, Ustaša, som havde magten i landet under Anden Verdenskrig.

Forsvarsspilleren er efterfølgende blevet mødt med kritik fra flere sider, og både Kroatiens regering og landets præsident, Ivo Josipovic, udtrykte, at den kontroversielle landsholdspiller var gået langt over stregen.

Ud over karantænen har Simunic samtidig modtaget en bøde på 35.000 schweizer franc, hvilket svarer til 213.000 danske kroner, og han må desuden ikke være til stede på de stadions, hvor han afsoner sin karantæne.

Foto © Per Kjærbye / Fodboldbilleder.dkDet kroatiske landshold må under VM-slutrunden i Brasilien i 2014 undvære den 35-årige forsvarsveteran, Josip Simunic, efter at han mandag blev idømt ti spilledages karantæne af det internationale fodboldforbund, FIFA.

Foto © Per Kjærbye / Fodboldbilleder.dk