24. 01. 2013

Kulturminister imod tredjepartskontrakter

Kulturminister Marianne Jelved er kritisk over for tredjepartskontrakter og har bedt om en redegørelse. Spillerforeningen har længe peget på problemstillingen.Kulturminister Marianne Jelved går nu ind i sagen om de såkaldte tredjepartskontrakter og retter kritik mod denne brug af den enkelte fodboldspiller som middel til at skaffe ekstra kapital til fodboldklubberne.

Sagen er landet på ministerens bord, efter at bl.a. FC Midtjylland sidste år valgte at sælge rettighederne over syv førsteholdsspillere til flere af klubbens investorer.

- Som idrættens minister ligger forhold i sportens verden mig naturligvis på sinde. Sådan som sagen er fremstillet i den nævnte artikel (fra Politiken 7. januar, red.), mener jeg, at anvendelsen af tredjepartskontrakter principielt er forkert, siger Marianne Jelved til Jyllands Posten.

Særligt spillernes grundlæggende rettigheder ligger ministeren på sinde:

- Jeg er særligt bekymret over det forhold, at en investor kan eje en andel af en fodboldspiller og altså eje en andel af et andet menneske, siger hun med forventningen om, at DBU og fodboldens øvrige parter regulerer på området.

Og problemet er ikke nyt ifølge Spillerforeningens direktør, Mads Øland:

- Vi har peget på denne problemstilling i flere år, og det er godt, at der nu er en lydhør kulturminister, som retter fokus på det. Inden for fodbolden er det primært UEFA, der lægger pres på for at få problemstillingen løst, og det skal de have ros for, siger Mads Øland.

Kulturministeren har bedt Dansk Boldspil-Union og Danmarks Idræts-Forbund om en redegørelse på området.

Særligt spillernes grundlæggende rettigheder ligger ministeren på sinde:

Og problemet er ikke nyt ifølge Spillerforeningens direktør, Mads Øland: