10. 04. 2013

Malta: Fire spillere idømt livsvarig karantæne for matchfixing

Det maltesiske fodboldforbund MFA har udelukket fire spillere fra nogensinde at optræde på den store fodboldscene igen, efter at de er fundet skyldige i matchfixing. Men indsatsen skal rettes mod bagmændene, lyder det.Fire maltesiske fodboldspillere er blevet idømt livsvarig karantæne fra maltesisk topfodbold, efter at de er blevet dømt for at forsøge at fikse resultater i den bedste og næstbedste fodboldrække.

To af spillerne, der til daglig optræder i den bedste maltesiske liga, er dømt for at have tilbudt bestikkelse til en spiller fra en rivaliserende klub, mens de to andre er fundet skyldige i forsøg på at fikse resultatet af en kamp i den næstbedste række.

De alvorlige sanktioner fra MFA kommer kun en uge efter at den europæiske fodboldfamilie med en hensigtserklæring har blæst til angreb mod organiseret matchfixing og bagmændene bag.

- Matchfixing starter ikke med spilleren. Jeg har aldrig hørt om en spiller, der tager initiativet til at manipulere en fodboldkamp. Vi må koncentrere os om de mennesker, der står bag. Det er dem, der organiserer matchfixing, spillerne er ofte ofre, udtaler Theo van Seggelen fra FIFPro.

Du kan læse mere om hensigtserklæringen her.Fire maltesiske fodboldspillere er blevet idømt livsvarig karantæne fra maltesisk topfodbold, efter at de er blevet dømt for at forsøge at fikse resultater i den bedste og næstbedste fodboldrække.

Du kan læse mere om hensigtserklæringen her.