07. 03. 2013

Matchfixing: Beskyt spillerne og straf de kriminelle

FIFPro er gået i samarbejde med Europol om at få udryddet matchfixing fra sporten. Organiserede kriminelle har allerede infiltreret spillet, men der skal slås hårdere ned på dem end på spillerne.

Matchfixing er hurtigt kommet på dagsordenen i de fleste medier, efter at adskillige sager er dukket op verden over. FIFPros generalsekretær, Theo van Seggelen, frygter, at hele systemet omkring fodbolden er blevet et let tilgængeligt dække for kriminelle til at tjene og hvidvaske sorte penge. Han peger især på det nuværende transfersystem som synder:

- Det er bevist, at mobilitet gør det nemmere for penge at bevæge sig verden over. Der bliver betalt så store beløb for spillere, som får én til at tænke: Det kan ikke kun være sportslige årsager. Transfersystemet bliver brugt til at hvidvaske penge.

FIFPro samarbejder med Europol i kampen imod fodboldens skyggeside. Modsat UEFA og FIFA, der har en nul-tolerance politik over for de spillere, der bliver involveret i matchfixing, prøver Europol i stedet at gå direkte efter de kriminelle, der organiserer matchfixing.

- Europol har en anderledes tilgang, som appellerer mere til os. Det er ikke spillerne, der skal tackles men i stedet de mennesker, der står bag denne form for kriminalitet. Europols indstilling til bekæmpelse af matchfixing er, at det er en del i en større proces for at bekæmpe organiseret kriminalitet, siger van Seggelen.

Spillerforeningens direktør Mads Øland var for nylig indkaldt til høring om matchfixing på Christiansborg. Du kan læse Ølands kommentarer her.