18. 01. 2013

Minimumskravsforhandlinger godt fra land

Jagten på at indføre minimumskrav i spillerkontrakter i hele Europa kom godt fra land under det første kick-off-møde i Nyon.

Via Social Dialogue, som er kollektive forhandlinger mellem ansatte og arbejdsgivere i EU, og som initieres af og støttes økonomisk af EU, blev der i april måned 2012 underskrevet en aftale om at sikre minimumskrav i spillerkontrakter.
Den 17. januar 2013 blev der fulgt op på den aftale, da deltagere fra FIFPro Division Europe (den europæiske spillerforening), EPFL (sammenslutning af ligaer, hvor også Divisionsforeningen er medlem) og ECA (sammenslutningen af klubber hvor fx FC København er medlem) mødtes til det første af tre kick-off-møder.
- Et minimumskrav i spillerkontrakter er et vigtigt skridt fremad, vi lever i 2013 og ikke 1950. Implementeringen af denne aftale er ikke en nem opgave, men vi har forpligtet os til at opnå succes, ligesom vi gerne vil opnå de mål, vi har sat os for i forbindelse med Financial Fair Play, indledte UEFA-præsident Michel Platini mødet med at sige.
De fleste vesteuropæiske lande har implementeret de nye retningslinjer, men endnu mangler de østeuropæiske forbund at følge trop. De resterende lande er blevet inviteret til kick-off-møder som dette. Kroatien, Rusland, Serbien, Tyrkiet og Ukraine var med til det første møde. Resten af programmet kan ses på kortet nedenfor.

- Det var et meget succesfuldt møde. UEFA formåede at forklare alle parter om, hvad implementeringen af denne proces kræver. Alle deltagende lande har accepteret sin egen rolle i denne proces, siger Mads Øland, der er bestyrelsesmedlem hos FIFPro Division Europa og dybt involveret projektet.
Derudover fokuserede Øland på de tre vigtigste problemstillinger i forhold til FIFPro’s agenda under møderne.
1. En forbedret social dialog i hvert land. Her er det vigtigt, at forholdet mellem landets spillerforening og involverede parter bliver forbedret, mens alle parter bliver nødt til at anerkende FIFPro som en partner i den sociale dialog.
2. Et passende voldgiftssystem (National Dispute Resolution Chamber) skal indføres i hvert land, og hvert NDRC skal have et lige antal repræsentanter fra spillere og klubber med en uafhængig dommer imellem.
3. Samtlige spillere skal ansættes på en aftale, der henviser til arbejdsloven, og som er registreret hos det lokale fodboldforbund.
Mere information
Aftalen er kommet i stand via Social Dialogue, som er kollektive forhandlinger mellem ansatte og arbejdsgivere i EU, og som initieres af og støttes økonomisk af EU.

Se aftalen her og læs mere på FIFPro.org.

Læs mere om aftalen her og om problemerne i Østeuropa her, samt nyheden fra april hvor aftalen kom i stand.

Kontakt direktør i Spillerforeningen, Mads Øland, på 23 20 07 15 for yderligere oplysninger.

Mere information

Se aftalen her og læs mere på FIFPro.org.