08. 04. 2013

Nazihilsnen giver mildest mulig straf

Den unge græske spiller, der fejrede et mål med en nazistisk hilsen mod tribunerne, får den mildeste straf af det græske fodboldforbund. Alt for let sluppet, mener direktøren for Spillerforeningens kampagne imod racisme.Det græske fodboldforbund har fældet dom over 20-årige Giordis Katidis, der sidste måned i bar glædesrus over en afgørende scoring udstrakte højre arm i en velkendt nazihilsen ud til publikum på stadion og tv-kameraerne.

I første omgang valgte forbundet kort efter kampen at give Katidis livsvarig karantæne fra græsk landsholdsfodbold, og nu kan Katidis også se frem til fem spilledages karantæne fra klubfodbold og en bøde på 1000 euro. Dette er dog den mildest mulige straf, og Spillerforeningens Simon Christensen, som er projektleder for kampagnen Giv Racismen Det Røde Kort, mener da også, at dommen er alt for mild:

- Det er alt for let sluppet. De fem kampe er jo hurtigt overstået, og bøden er direkte ligegyldig. Det er klart, at landsholdskarantænen har betydelige konsekvenser, men den resterende del af dommen er alt for mild. Vi har i Danmark set hårde straffe for mindre, udtaler Simon Christensen.Det græske fodboldforbund har fældet dom over 20-årige Giordis Katidis, der sidste måned i bar glædesrus over en afgørende scoring udstrakte højre arm i en velkendt nazihilsen ud til publikum på stadion og tv-kameraerne.